23948sdkhjf

Stor interesse for jernbane- og broentrepriser

Entreprenører fra ni lande kæmper om opgaver på fire store entrepriser på Ringsted-Femern-jernbanen
Der er knivskarp konkurrence mellem danske og udenlandske entreprenører om opgaverne med at gøre jernbanen mellem Ringsted og Rødby klar til at køre højhastighedstog, når den faste forbindelse til Femern åbner i 2021.

Der er entreprenører fra otte forskellige lande ud over Danmark med i konkurrencen om fire kæmpeentrepriser, som Banedanmark hidtil har prækvalificeret til.

Anlægschef Klaus S. Jørgensen fra Banedanmark er meget tilfreds med interessen og den “gode blanding" af danske og udenlandske entreprenører og entreprenørkonsortier til de store entrepriser.

- Der er en række kendte navne imellem, men også enkelte overraskelser som eksempelvis en polsk entreprenør på den store jordentreprise, siger han.

Der er tale om Tracka PRKil, der er prækvalificeret sammen med østrigske Habau og spanske Obrascon Huarte samt M.J. Eriksson A/S og et konsortium bestående af Arkil-Barslund.

Der er samlet tale om arbejde til cirka en mia. kroner, som er opdelt i tre entreprisepakker.

Bro over Masnedsund

Banedanmark har også prækvalificeret til opgaverne med at bygge en ny bro over Masnedsund samt arbejdet med at lave en ny sejlrende ved Masnedø.

Til selve broen er prækvalificeret Aarsleff A/S, Arkil A/S og Strukton Civiel Projecten bv, MT Højgaard A/S og Züblin A/S, CG Jensen A/S og TBI Infra bv fra Holland.

Til arbejdet med sejlrenden er det Rohde Nielsen A/S, Danmark, finske Wasa Dredging Ltd., ligeledes finske Meritaito Oy og Marin Miljöanalys AB i konsortium, Strabag Wasserbau GmbH, Tyskland, Dredging International NV, Belgien, og svenske Boskalis, der er prækvalificeret.

Arbejdet med at finde entreprenør til en stor bropakke er lidt længere fremme, idet bygherren her har fået de første bud fra seks entreprenører eller konsortier.

Det er JV Strukton/MJ Eriksson, Aarsleff, MT Højgaard, Barslund/TBI infra, Habau og Arkil.

Omkring 40 broer skal nybygges eller ombygges for at gøre plads til et ekstra spor og elektrificering.

På broentreprisen forventes det, at der kan skrives kontrakt i marts 2015.

I går udløb ansøgningsfristen til udbuddet af sporarbejdet på den 120 km lange strækning.

Klaus S. Jørgensen oplyser, at der også her er tale om en bred international interesse. Prækvalifikationen foretages senere på måneden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109