23948sdkhjf

Malerbranchen tænker ud af boksen

Malerbranchens arbejdsgivere og ansatte vil dele de mange gode ideer
En digital værktøjskasse skal hjælpe malerbranchen med at tænke nyt.

Værktøjskassen er det konkrete resultat af et års projektarbejde med Inima - Innovation i malerfaget. Formålet med den gratis digitale værktøjskasse er at understøtte og inspirere til innovation og udvikling i firmaerne. Det sker ud fra devisen, at følger malerfaget ikke med udviklingen, så havner det bagest i køen, og branchen og virksomhederne overhales af konkurrenter, der snupper opgaverne.

I værktøjskassen ligger der konkrete løsningsforslag på mange af de udfordringer, som branchens virksomheder står overfor. Det kan være inspiration til rekruttering, udvikling af strategi, tips til at få styr på den ofte kaotiske mandag morgen, forslag til hvordan man styrker den interne kommunikation, eller hvordan man knytter medarbejderne tættere på virksomheden.

- Vi er nødt til at tænke ud af boksen, hvis vi skal overleve på længere sigt, og det har projektet på en meget fin måde fået sat fokus på, siger malermester Peter Lakner fra Malermester Lakner Aps med normalt 15-18 ansatte.

Hans virksomhed deltog i projektet som projektvirksomhed og har blandt andet fået inspiration til at få ansat en akademiker efter den såkaldte videnpilotordning.

- Jeg er malermester og udlært maler, og alt hvad jeg ved om virksomhedsledelse, har jeg lært mig selv. Nu har vi fået tilført nogle nye kompetencer, der ud over at varetage mere almindelige regnskabsfunktioner også kan foretage efterkalkulation af vores tilbud, segmentere vore kunder, beregne hvor vi tjener pengene, og dermed også hvor vi måske ikke gør det, være med til at målrette vores markedsføring og sikre, at der er styr på tingene, når vi vækster. Indtil videre har han været fire måneder hos os, men jeg er allerede overbevist om, at han bliver fastansat, når tilskudsperioden udløber. Han tilfører os noget merværdi, siger Peter Lakner.

Tilbyder dekoration

Malermester Lakner har dygtige malersvende, der også dyrker dekoration inden for malerfaget. Man foreslår derfor kunder, at de med markante og farvestrålende dekoration viser vej til eksempelvis brandskabe og hjertestartere.

- Det er noget, der måske nærmest er gemt væk, selv om det i høj grad skal være til at finde lynhurtigt, hvis der bliver brug for det. Så i stedet for at gemme det væk, skal man med spændende dekoration gør opmærksom på, hvor eksempelvis hjertestarteren er. Og så skal vi generelt gøre kunderne opmærksomme på deres behov, måske behov, som de ikke selv har indset. Vi skal fortælle om alt det, vi kan og tilbyder, siger Peter Lakner.

Unikke wallstickers

Også Dannebrog Skilte har været med i projektet, og det er der kommet en helt ny produktlinje ud af, fortæller direktør Jan Stevnsborg.

- Hidtil har vi alene henvendt os til erhvervskunder, men i kraft af ønsket om at trække medarbejdere ind i beslutningerne er der opstået et helt nyt produkt, som henvender sig til privatkunder, siger Jan Stevnsborg.

Produktet er unikke wallstickers, som kunderne selv kan sammensætte i kraft af et omfattende online katalog. Kunderne kan selv vælge farve og motiv og dermed skabe en dekoration, der er unik og ganske ulig de wallstickers, som kan købes i blandt andet varehuse og boligindretningsbutikker.

- Det var en ide skabt af en medarbejder, som siden har udviklet sig, så vi nu faktisk har stiftet et nyt selskab, hvor den pågældende medarbejder er medejer. Alle medarbejdere har gode ideer. Det handler om at inddrage medarbejderne, siger Jan Stevnsborg.

Lige nu knokler man på at få skabt den web-shop, hvor produkterne vises og hvor handelen skal ske.

Del din viden

Inima er bygget op omkring brugerne, der har mulighed for at skrive og læse blogindlæg, deltage i eller oprette forskellige debatter og desuden har mulighed for at dele hverdag med resten af faget. Det hele sker på inima.dk, hvor man har taget sociale medier som Instagram i brug.

Inima-projektet er skabt af Københavns Malerlaug og Malernes Fagforening Storkøbenhavn med støtte fra branchens kompetencefond Malkom og Innovationsfonden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109