23948sdkhjf

Vejdirektoratet holder fast i højbro over fjord

Boret tunnel under Roskilde Fjord er så meget dyrere end højbro, at den ikke er et reelt alternativ, siger Vejdirektoratet
En boret tunnel er naturmæssigt den bedste løsning, når der skal skabes en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord til aflastning af Kronprins Frederiks Bro.

Men den er samtidig voldsomt meget dyrere, og derfor anbefaler Vejdirektoratet fortsat, at der bygges en højbro syd for Frederikssund mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Det fremgår af en indstilling fra Vejdirektoratet efter en ny vurdering af de naturmæssige konsekvenser af seks forskellige løsningsforslag til fast forbindelse. Vurderingen, der er gennemført af Rambøll, er sket for at få belyst bro- og tunnelforslagene i forhold til en ny og skærpet fortolkning af EU’s habitatdirektiv, idet Roskilde Fjord er Natura 2000-område.

Det fremgår af undersøgelsen, at en boret tunnel er det eneste af de undersøgte alternativer, der ikke giver varig skade på Natura 2000-områder, idet den føres under hele Natura 2000-området.

Treenhalv gange dyrere

Den borede tunnel vil koste 6,8 mia. kroner sammenholdt med godt to mia. kroner for den højbro, som er udgangspunktet i det lovforslag, som blev fremsat i oktober. Den borede tunnel er således cirka treenhalv gange dyrere end højbroen.

Det er forudsat, at anlægsprojektet skal finansieres med et tilskud fra staten på 660 mio. kroner, mens den resterende del på cirka 1,4 mia. kroner tilvejebringes via brugerbetaling. Med uændret potentiale for brugerbetaling vil anlæg af en boret tunnel derfor kræve en statslig finansiering på cirka 5,4 mia. kroner - eller otte gange så meget som det statslige tilskud til højbroen.

Ikke reelt alternativ

Den skærpede fortolkning af habitatdirektivet er en følge af en dom afsagt ved EU-domstolen.

Her slås det fast, at det valgte projekt skal være det mindst skadelige alternativ for Natura 2000-området i forhold til mulige linjeføringer samt at projektet skal varetage “bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser".

I sin sammenfatning af den ny naturvurdering noterer Vejdirektoratet, at der ikke er praksis fra EU-domstolen, der præcist angiver, hvordan disse betingelser konkret skal udmøntes - herunder spørgsmålet om fravalg af alternativer, der ikke kan realiseres på grund af voldsomme meromkostninger.

Man mener imidlertid, at der er visse fortolkningsmuligheder og muligheder for autonomi for medlemsstaterne i forhold til at vurdere, hvilket af de undersøgte alternativer der er egnede til at opfylde et projekts målsætninger.

Vejdirektoratet konkluderer derfor, at den dyre tunnelløsning ikke er et reelt alternativ. Man indstiller således fortsat højbroen “ud fra en samlet afvejning af miljømæssige, samfundsøkonomiske og trafikale betragtninger".

Ved anlæg af højbroen inddrages 0,37 hektarer strandeng og 0,16 hektarer kalkoverdrev. Det skal sammenholdes med, at der i Natura 2000-området i Roskilde Fjord samlet er cirka 600 hektarer strandeng og cirka 60 hektarer kalkoverdrev. For begge naturtyper vil desuden blive udlagt betydeligt mere erstatningsareal end der inddrages i forbindelse med anlægget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078