Samarbejde skaber nye klapbroer
Boligkvarteret Teglholmen i København har fået to nye stibroer hen over områdets kanaler efter nyt mekanisk koncept
Broerne over et nyetableret kanalforløb mellemunderstøttes midt i kanalen. Kanalbredden er 16 meter og broerne har en bredde på 3,6 meter. Klapfaget og ledeværker sikrer en gennemsejlingsbredde på fire meter
Broerne er designet med en vridningsstiv kassedrager over mellemunderstøtningen i bromidten, hvis hulrum fungerer som maskinrum for det mekaniske anlæg, der indeholder en pumpestation og to hydrauliske cylindre, som driver klapfaget.
Hydrauliske cylindre
CG Jensen havde entreprisen med de nye kanaler og blev af Sjælsø også bedt om at udføre de to nye klapbroer. CG Jensen indgik et samarbejde med ISC om udviklingen af disse nye broer.
Klappen åbnes med to små hydrauliske cylindre placeret uden på rækværket, tæt på maskinrummet. Maskinrummet er integreret i søjlen midt under broen og indeholder hydraulikpumpestation og styringsanlæg der blot forsynes med et kraftkabel.
Indarbejdet støjdæmpning
Åbning af broen vil ske fra Teglholmsgade, hvor sejlinstruktøren starter proceduren. Sejlinstruktøren skal sikre, at cyklister og gående ikke drejer skarpt ud over bolværket. I den anden ende kan der blot opsættes en kæde på tværs af broen.
Klapbroerne er placeret i et boligområde og støjdæmpning har været indarbejdet allerede i startfasen. Maskineriet er stort set lydløst når broen betjenes, hvilket beror på, at både elmotor og hydraulikpumper er neddykket i hydraulikolietanken samt at maskinrummet er udført med tætte luger og gennemføringer.
Broerne forventes overdraget til bygherre og idriftsat ved udgangen af i år.