23948sdkhjf

Ny kanalby ved Rødby kan styrke Lolland

Fremskredne planer om nye kanalbyer ved Femern Bælt kan tiltrække både turister og lokale
En by med flotte og robuste boliger direkte til vandet. Nogle af husene på pæle som i Mekong-deltaet eller Lofotens “Rorbuer".

I Rødby drømmer mange om en helt ny kanalby.

Med inspiration fra franske Canale du Midi og andre vandbyer ønsker arkitekten Hans Peter Hagens - manden bag Torvehallerne i København - og LAG Lolland, Landdistrikternes Aktionsgruppe, at gavne ikke bare Rødby Havn, men hele området.

Projektet skal starte som boliger til tunnelarbejderne og på sigt være en turist- og boliggevinst for regionen.

Hans Peter Hagens tegnestue har frembragt en ambitiøs plan, der indebærer, at vand ledes gennem en sluse til en indsø ved Rødby, inspireret af landskabet, som det så ud for 100 år siden, da Rødby havde en marina.

Ifølge LAG og arkitekten er det afgørende for projektet, at der under den nuværende landopfyldning i for bindelse med tunnelbyggeriet tages højde for en fremtidig indsø ved Lalandia, hvorfra kanalen ind i landet kan tage sin begyndelse.

Gode tidligere erfaringer

Hans Peter Hagens er pt bortrejst, og det har derfor ikke været muligt for Licitationen - Byggeriets Dagblad at få en kommentar til projektet, men til Weekendavisen 17. januar sagde han:

- Ved olympiaden i Barcelona blev der anlagt en olympisk by ved vandet, som i dag er superattraktiv for de lokale. I London blev der også skabt et byggeri af blivende værdi. Hvis vi skal have folk til at blive boende og få flere til at flytte på landet, er vi nødt til at investere i landdistrikterne. Og ved et stort anlægsprojekt som det i Rødby bør vi gribe tingene anderledes an og tænke på, at det skal kaste noget godt af sig for Lolland fremover.

Hans Peter Hagens er desuden fortaler for, at selskabet bag Femern-forbindelsen - eller andre - skal investere lidt mere i arbejderboligerne, så lejlighederne også efter tunnelbyggeriet kan blive attraktive for både turister og fastboende.

Bliver billigere

Erhardt Tonnesen, formand for LAG Lolland, er enig:

- Det bedste er, at det i høj grad kan realiseres. Endda relativt billigt. I forvejen skal Femern A/S investere i kloakering, veje og vand til tunnelarbejderne, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Han tilføjer dog, at man ikke bør se kanalbyen som et Femern A/S-projekt.

- Det er langt bredere og kræver stor lokal og national opbakning. I efteråret blev projektet indarbejdet i kommunens lokalplan, men der er naturligvis mange faser i projektet. Ikke mindst skal vi ud at finde flere interessenter. Først kan man forestille sig forsøgsbyggerier i et oversvømmelsestruet område. Dernæst bør kanalerne gøres bredere, og endelig skal projektet ses som et nyt naturområde, der vil gavne både landmænd, Rødby Havn og turismen. Flere landmænd i byrådet mener også, at det er den rigtige vej at gå, siger Erhardt Tonnesen.

Noget tilbage til Lolland

Han anerkender, at Femern A/S vil sige, at de er sat i verden for at bygge en tunnel så billigt som muligt.

- Og det er rigtigt, men det ville være rart, hvis der også var noget tilbage til Lolland, når tunnelbyggeriet er færdigt, siger Erhardt Tonnesen.

Licitationen har talt med en presserepræsentant for Femern A/S, og her er stemningen foreløbigt noget kølig:

- I forbindelse med offentlig høring har en privat borger nævnt muligheden for at vi kan investere i kanalbyen, og det vil indgå i vores input til Transportministeriet. Men der ligger ikke en konkret ansøgning, så indtil da er projektet for os ikke-eksisterende.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125