Mere fremkommelighed på vejene
Med en ny vejlov skal færre gravearbejder fremover være forsinket og til gene for trafikken. Det skal blandt andet ske med bedre planlægning i kommunerne og branchen
Med en ny vejlov vil Transportminister Magnus Heunicke (S) derfor sikre, at gravearbejder går mindst muligt ud over fremkommeligheden. Det skal blandt andet ske med krav om bod, når entreprenøren ikke overholder den aftalte tidsfrist, og ved at kommunerne og branchen bliver bedre til at planlægge anlægsarbejde, rørarbejde og kabel- og ledningsarbejde.
Men der kommer med den nye vejlov ikke gebyrer på gravetilladelser, som Licitationen - Byggeriets Dagblad skrev i sidste uge. Det slår transportministeren fast i et interview med avisen.
Magnus Heunicke, da lovforslaget blev førstebehandlet i Folketinget i sidste uge, udtrykte dele af oppositionen bekymring for, om loven udvikler sig til en pengemaskine, da den lægger op til at virksomheder skal betale en bod, hvis de ikke overholder tidsfristen deler du den bekymring?
- Formålet med bod er, at færre gravearbejder forsinkes. Jeg vil gerne slå fast, at det ikke er hensigten, at vilkår om bod skal være en kommunal pengemaskine, og bod vil slet ikke spille nogen rolle, hvis blot aftalerne overholdes. Jeg noterede mig under førstebehandlingen, at oppositionens ordførere bakker op om forslaget.
En del af lovforslaget handler om fremkommelighed. Kommunerne skal fremover planlægge vejarbejde og gravearbejde bedre, så der er mindre gener for trafikanterne hvordan sikrer loven det?
- Først og fremmest indføres der pligt til, at alle graveaktører og ledningsejere skal koordinere planlagte gravearbejder, ligesom en kommune kan "frede" sine nyistandsatte veje i to år, hvis de selv forinden har undersøgt mulighed for koordination. Dertil kommer, at kommunen kan fastsætte vilkår om bod, hvis et gravearbejde forsinkes.
Venstre har meldt ud, at de i udvalgsarbejdet vil arbejde for at §134, der handler om gebyrer, bliver droppet er det efter din vurdering realistisk, at det kommer til at ske?
- Jeg vil gerne slå fast med syvtommersøm, at der ikke indføres gebyr for gravetilladelser, og den misforståelse vil jeg hurtigt få udredet under udvalgsarbejdet. Gebyrbestemmelsen omhandler andre områder, hvor det er helt rimeligt, at kommunerne kan få dækket deres omkostninger i forbindelse med sagsbehandlingen for eksempel ved behandling af ansøgning til at placere en container eller andet materiel på vejarealet.
Problemet med at vejarbejde og andet gravearbejde nedsætter fremkommeligheden gør sig især gældende i København - er det her en lov til københavnerne?
- Problemer med fremkommelighed gør sig nok især gældende i København, men det kan sagtens tænkes, at landets øvrige større byer også vil opleve en stigning i antallet af gravetilladelser, og derfor betragter jeg ikke forslagene som ren "Københavner-regulering".
Der findes ikke konkrete tal for, hvor mange gravearbejder om året, der forsinkes. De seneste år har dog generelt budt på en stigning i antallet af graveansøgninger, og det er Transportministeriets opfattelse, at navnlig Københavns Kommune oplever problemer med forsinkede gravearbejder.
Vejloven var i sidste uge til førstebehandling i Folketinget.