EU-fritænkning frister
Det er seriøst mange penge der er tale om, og som kan komme i spil til at skabe den vækst, som hele euroland gisper efter.
Spørgsmålet er så bare, hvordan de danske fonde stiller sig til sagen. De, der har været hørt, er umiddelbart positive, men man skal nok gøre sig klart, at nok kommer der mange projekter og seriøst mange penge i spil, men de danske fonde stiller fortsat de samme betingelser for at gå ind i et projekt som hidtil, nemlig at der skal være et afkast på de investerede penge, og at projekterne skal være gennemførlige og sikre investeringer.
I Danmark er der isoleret set en række gode projekter, som kunne komme i spil til sådanne investeringer. Det kunne være en havnetunnel. Det kunne være andre faste forbindelser som ad åre kunne være interessante at investere i. Det gælder jernbane, hurtigtog og andre større infrastrukturprojekter som en fast forbindelse mellem Fyn og Als, en ny Kattegatforbindelse, en ny Limfjordsforbindelse, mere Metro i København for ikke at tale om flere krydstogthavne på blandt andet Bornholm.
Ideer mangler der ikke, men som sagt er det ikke bare at gribe ned i den store EU-lomme. Projekterne skal vurderes enkeltvis, og de skal være rentable at investere i.
Der er dog meget fornuft i at få de kæmpesummer, der ligger i pensionsfonde med videre, ud at arbejde på en fornuftig måde. Det er trods alt midler, der faktisk kommer fra befolkningens indbetalinger, og dermed ville det også være rigtigt godt, om pengene i kraft af investeringer i nationale projekter kom befolkningen til gode.
Næste skridt er at sikre, at konkurrencen om deltagelse i projekterne foregår på lige vilkår.