Bravida vil sænke indkøbsomkostninger
Bravida vil sænke indkøbsomkostningerne med 10 procent gennem samlet indkøb og partnerskaber
Gennem lavere priser, rigtigt produktvalg og en forbedret indkøbsproces vil Bravida etablere et tættere partnerskab med sine leverandører - fra bestilling til slutleverance.
- Vi ser en tydelig trend hen imod udenlandske installationsvirksomheder, som øger sin tilstedeværelse i Norden ved at konkurrere med lave personaleomkostninger og materialer indkøbt til lavere priser på deres egne hjemmemarkeder. Vores kunder foretager også deres indkøb i lande med lavere priser end i de nordiske lande. For at bevare vores konkurrencekraft i fremtiden skal Bravida sænke indkøbsomkostningerne, siger Staffan Påhlsson, der er koncernchef i Bravida.
Effektivt program
Bravida har i dag en indkøbsplatform og en effektiv styring af sine indkøb. Siden 2012 har koncernen på skandinavisk plan gennemført et succesfuldt effektiviseringsprogram tilpasset installations- og serviceprojekter og med udgangspunkt i principperne for "lean construction". Bravida tager nu næste skridt og indleder et nyt projekt, der har som mål at opbygge en langsigtet leverandørbase med færre leverandører.
I samarbejde med udvalgte leverandører skal Bravida effektivisere hele værdikæden. Det indebærer et øget fokus på produktvalg og hele indkøbsprocessen.
- Sammen med vores leverandører skal vi arbejde på at kunne give vores kunder konkurrencedygtige priser. Vi skal sænke vores indkøbsomkostninger i Bravida med 10 procent ved hjælp af et fokuseret arbejde med vores indkøb. Med rette pris, rigtigt produktvalg og forbedrede processer er det muligt, siger koncern-indkøbschef i Bravida, Lars Korduner.
Bravida har arbejdet med indkøbsprojektet henover efteråret. Den 20. november deltog de største grossister i Norden på et informationsmøde hos Bravida, hvor de blev informeret om den nye strategi og det overordnede mål på 10 procent reduktion af indkøbsomkostningerne.