23948sdkhjf

Brobyggeri er sårbart over for forsinkelser

Politisk opfordring til at sikre, at tidsplanen for en højbro over Roskilde Fjord ikke skrider
Blot mindre forsinkelser i behandlingen af anlægsloven for en ny højbro over Roskilde Fjord kan forsinke anlægsarbejdet væsentligt og i sidste ende betyde senere ibrugtagning.

Det oplyser transportminister Magnus Heunicke (S) i et svar til Folketingets transportudvalg.

Det er tidsfrister i forbindelse med linje- og detailbesigtigelser samt ekspropriationer, der gør arbejdet med anlægsloven sårbar. Hvis tidsplanen skal holdes, kræver det, at anlægsloven er vedtaget og trådt i kraft senest midt i februar 2015, oplyser transportministeren.

Når der er skabt tvivl om, hvorvidt anlægsloven kan vedtages inden denne tidsfrist, skyldes det en dom ved EU-domstolen, der indebærer en skærpet fortolkning af EU’s habitatdirektiv. Da broforbindelsen ligger i et område udpeget som Natura 2000-område kan denne fortolkning få betydning. Dommen betyder, at projektet skal leve op til direktivets såkaldte fravigelsesprocedure og opfylde en række betingelser, som ikke var forudsat i den oprindelige VVM-redegørelse. Vejdirektoratet er derfor i gang med at udarbejde en supplerende VVM-redegørelse. Det skal således vurderes, om den valgte løsning er den mindst skadelige for Natura 2000-området.

Politisk opbakning

Transportministeren har valgt at sætte lovgivningsprocessen i gang sideløbende med den supplerende VVM-redegørelse. Det er et stort flertal af Folketingets partier enige i, afslørede første behandling af anlægsloven i sidste uge.

Der er samtidig også fuld tillid til, at både den stramme tidsplan og hensynet til naturen kan tilgodeses.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er således tryg ved den omfattende vurdering, der er foretaget af projektets miljømæssige konsekvenser i kraft af en grundig VVM-undersøgelse.

- Der er tale om et Natura 2000-område, og derfor skal tingene selvfølgelig være fuldstændig i orden i forhold til habitatsdirektiver med mere. Det er de efter min klare overbevisning til fulde, især med den supplerende vurdering, som ministeren klogeligt har iværksat, af de forskellige linjeføringer. Det er vigtigt, at vi nu sætter fuld fart på anlæggelsen af denne hårdt tiltrængte forbindelse over Roskilde Fjord. Vi skal ikke tøve længere, sagde han.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen opfordrede til at stå sammen om at få projektet gennemført i forhold til tidsplanen.

- Jeg har nu fuld tiltro til, at folkene i Vejdirektoratet og dem, der har lavet den VVM-redegørelse, har fuldt styr på det, hvilket jeg måske ikke altid har tillid til, at man har nede i EU. De er jo også lidt langt fra Frederikssund, kan man sige, sagde Kim Christiansen.

Hensyn til fugleliv

Hvis anlægsloven ikke er vedtaget medio februar vil linjebesigtigelse ikke kunne finde sted i april som planlagt, men må udskydes med tre-seks måneder, oplyser Transportministeriet.

I øvrigt skal anlægsarbejdet på fjorden tilrettelægges under hensyntagen til fuglelivet i området. Der må således ikke foregår særligt støjende anlægsarbejder i januar og februar i nærheden af de områder, hvor fuglene holder til.

Efter tidsplanen vil anlægsarbejdet kunne gå i gang i 2016 og broen indvies i slutningen af 2019. Broen vil koste godt to mia. kroner. Staten betaler 660 mio. kroner. Resten skal brugerfinansieres over 40 år. Selve broen opføres i totalentreprise. Der skal anlægges samlet syv km motortrafikvej på hver side af Roskilde Fjord.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094