23948sdkhjf

Spadestik med store perspektiver

Ny højhastighedsjernbane mellem Ringsted og Holeby vil ikke bare udvikle det europæiske transportsystem men også styrke den regionale udvikling
Når den faste forbindelse til Tyskland under Femern Bælt efter planen står klar til brug i 2021, skal der på hele strækningen mellem København og tunnelen kunne køre tog med op til 200 km/timen.

Inden man når dertil kræves imidlertid massive investeringer i jernbanen mellem København og Rødby.

Arbejdet mellem København og Ringsted, der samtidig er en væsentlig del af landsdelstrafikken, er allerede i fuld gang. Nu går arbejdet med strækningen mellem Ringsted og Femern-tunnelen i gang med en række fremrykkede aktiviteter.

Det var transportminister Magnus Heunicke (S), der fik fornøjelsen af at tage det første spadestik, som foregik fra en stor entreprenørmaskine fra Arkil, der har vundet kontrakten på en række af de fremrykkede projekter. Her vibrerede han - med lidt hjælp fra den erfarne maskinfører Michael Johansen fra Arkil - en spunsplade ned til den første af en række broer, der skal opgraderes på strækningen mellem Ringsted og Holeby på Lolland.

Det symbolske spadestik blev foretaget i Gåbense på Nordfalster. Her skal en lille lokal vejbærende bro over jernbanen bygges helt om for at gøre plads til et ekstra jernbanespor og til kørestrøm.

Store perspektiver

For transportministeren var det imidlertid ikke blot et lille spadestik. Det var ifølge ministeren igangsætningen af et projekt med store perspektiver for både landsdelen og hele det europæiske transportsystem.

- Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen vil give togpassagererne på Sydsjælland og Lolland-Falster en kortere og mere attraktiv togrejse. Det vil gøre området mere attraktivt at bosætte sig i og styrke den regionale udvikling. Samtidig er Ringsted-Femern Banen central for udviklingen af det fremtidige europæiske transportsystem, sagde Magnus Heunicke.

- Opgraderingen vil, sammen med den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted, gøre turen mellem Næstved og København mindst 15 minutter kortere, så rejsetiden kommer ned på 34 minutter. Turen mellem Nykøbing Falster og København bliver op til 35 minutter hurtigere og kommer ned på mindre end en time. Nykøbing Falster bliver dermed en del af den kommende timemodel. Det er noget, som for alvor vil kunne mærkes i hverdagen, mener transportministeren.

55 km nye spor

Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Femern er et af Banedanmarks allerstørste infrastrukturprojekter nogensinde, oplyser projektdirektør Jens Ole Kaslund.

Anlægsperioden bliver på mere end seks år, og budgettet er på over ni mia. kroner.

Den 115 km lange strækning skal gennemgå en omfattende fornyelse og ombygning. Der skal således bygges nyt spor på 55 km mellem Vordingborg og Holeby, så hele strækningen bliver dobbeltsporet.

Hele strækningen skal elektrificeres, og det indebærer, at mere end 100 broer og et større antal vejanlæg skal ombygges. Blandt de mange anlægsarbejder er etablering af nye overhalingsspor til 1000 meter lange godstog ved Glumsø, Orehoved og Holeby, anlæg af en ny dobbeltsporet jernbanebro over Masnedsund ved siden af den nuværende klapbro, udvidelse af Kong Frederik IX’s Bro over Guldborgssund til to spor, nye perronanlæg på Vordingborg samt etablering af ny sejlrende øst for Masnedø.

Anlægslov næste år

Det store anlægsarbejde er en forudsætning for Femern-forbindelsen og vil derfor først blive igangsat for alvor, når Folketinget formentligt sidst på foråret 2015 har vedtaget anlægsloven for Femern-forbindelsen og de tilknyttede danske landanlæg.

Derfor er der i første omgang tale om enkelte fremrykkede aktiviteter, som Folketinget har godkendt som en del af regeringens vækstpakke fra foråret 2013.

Ud over ombygning af 18 broer på Lolland og Falster, kan Banedanmark i forbindelse med fremrykningerne gå i gang med forlængelse af perron på Vordingborg station og facadeisolering af op mod 1.700 boliger langs banen.

Ud over Banedanmarks projekt med et budget på 9,3 mia. kroner skal der som bekendt bygges en ny Storstrømsbro til mere end fire mia. kroner. Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109