Femern møder stor udenlandsk interesse
Femern A/S holdt i går konference om to kommende kontrakter på Femern tunnelen. Og de vækker stor interesse blandt virksomheder i Danmark, Tyskland og en lang række andre europæiske lande
Ni internationale konsortier er allerede i gang med at give tilbud på selve tunnelen, og nu begynder processen med at finde de entreprenører, der skal levere og montere det indvendige i tunnelen.
De to nye kontrakter omfatter de elektriske og mekaniske anlæg for eksempel belysning, dræn, ventilation, overvågning og kontrolsystemer samt elforsyningen til kørestrøm og andre installationer for eksempel transformatorstation og koblingsudstyr for forsyning af kørestrøm og elforsyning til tunnelen.
På Industry Day har Femern A/S præsenteret tunnelprojektet og indholdet i de to nye kontrakter for deltagerne, der kommer fra Tyskland, England, Frankrig, Italien, Spanien, Holland, Belgien, Østrig, Sverige, Portugal, Tjekkiet samt stort set alle dele af Danmark.
Uformelt plan
Industry Day har også givet mulighed for, at deltagerne kan møde hinanden på et uformelt plan. Femern A/S har lagt vægt på, at de mindre og mellemstore virksomheder har kunnet møde mulige samarbejdspartnere med henblik på at danne joint ventures, der kan tilbyde sig som underleverandør til de konsortier, der skal byde på kontrakterne.
Fortsætter i februar
Udbudsprocessen for de to nye kontrakter fortsætter i februar, når entreprenørkonsortierne skal søge om prækvalifikation.
Ansøgningsfristen er i maj og i løbet af sommeren vil Femern A/S vælge de egnede konsortier, hvorefter udbuddene sættes i gang.
Teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke, forventer, at der vil være stor interesse for de kommende udbud.
- Med så mange kvalificerede og interesserede virksomheder forventer vi stor konkurrence blandt de konsortier, der ønsker at deltage i de kommende udbud. Vi stiller store krav til entreprenørerne, men for dem er det også en stor mulighed for at komme til at deltage i byggeriet af verdens største sænketunnel, siger Steen Lykke
Den overordnede tidsplan for Femern projektet er, at Folketinget skal behandle forslag til anlægslov ved udgangen af 2014 eller begyndelsen af 2015.
Færdig i 2021
I Tyskland forventes en godkendelse af projektet i første halvår 2015. Når anlægsloven er vedtaget og den tyske myndighedsgodkendelse er på plads, kan byggeriet gå i gang i sommeren 2015, så tunnelen kan gøres færdig ved udgangen af 2021.