23948sdkhjf

Fjernundervisning gør uddannelse fleksibel

Fjernundervisning via webcam giver studerende på kloakmesteruddannelsen helt nye muligheder
Deltagere på kloakmesteruddannelsen i Horsens sidder to gange om ugen i hvert sit klasselokale med op til 320 km imellem sig. Det kan lade sig gøre, fordi Learnmark Horsens tilbyder deltagerne på kloakmesteruddannelsen at følge undervisningen som live transmission via web-kamera. Og netop muligheden for fjernundervisning giver ifølge Peter Hjortdal Andersen, uddannelsesleder på Learnmark Horsens, deltagerne en stor fleksibilitet.

- Vi har i år lavet en aftale med deltagere fra Bornholm om, at de kan følge den teoretiske del af undervisningen på Learnmark Horsens. Men alle andre deltagere på kurset kan også vælge at følge undervisningen hjemmefra, og det er der flere der gør. På den måde får deltagerne en større fleksibilitet i forhold til at følge undervisningen, og de minimerer derudover både tidsforbruget og kørte km, siger Peter Hjortdal Andersen.

Uanset hvor i landet man bor, har man mulighed for at deltage i fjernundervisningen på Learnmark Horsens. Flere deltagere bosiddende i Jylland benytter sig også af muligheden. Nogle sidder hver gang hjemme i stuen og følger med via web-kameraet, andre benytter sig af muligheden, når de for eksempel grund af arbejde eller familieaktiviteter er forhindrede i at møde op til undervisningen.

Unik mulighed

I klasselokalet i Horsens hænger flere kameraer ned fra loftet, underviseren bærer head set og al undervisningsmaterialet er digitaliseret. Inden undervisningen starter, sætter underviseren kameraet til at optage, så deltagerne efterfølgende kan gense undervisningen. En af deltagerne på kurset er Brian Kofoed, som ejer Stm-Entreprise ApS og er bosiddende på Bornholm.

- Vi er to på Bornholm, der hver gang følger undervisningen i Horsens. Vi mødes i et af mine lokaler i Klemensker, hvor vi følger undervisningen via storskærm, og vi kan række en digital finger op eller chatte med underviseren, når vi har spørgsmål eller kommentarer. På den måde deltager vi i undervisningen på lige fod med dem, der sidder i lokalet i Horsens. Teknikken giver os mulighed for at følge med i alt, hvad både underviser og deltagere siger og det, der bliver skrevet på tavlen, fortæller Brian Kofoed.

Han har i starten af forløbet været i Horsens for at møde de andre deltagere og underviseren, og den praktiske del af uddannelsen skal han tage på skolen i Horsens.

- Havde jeg ikke fået muligheden for at deltage i fjernundervisningen på Learnmark Horsens, havde jeg på ingen måde kunnet afse tid til at uddanne mig til kloakmester. Derudover er der den fordel, at undervisningen også bliver optaget. Det betyder, at jeg kan gense den, hvis jeg er i tvivl om noget, eller hvis jeg en aften ikke har mulighed for at deltage i undervisningen, siger han.

Samme mål

Deltagerne på holdet har forskellig uddannelsesbaggrund. Nogle er uddannet ingeniører, bygningskonstruktører, struktører, rørlæggere, murere eller inden for VVS. På spørgsmålet om, hvorfor de er i gang med kloakmesteruddannelsen, siger de sammenstemmende, at det styrker deres CV – og at de er blevet opfordret af deres arbejdsgivere til at tage uddannelsen. Når de er uddannet kloakmestre, kan de for eksempel løse flere opgaver, end de har kunnet tidligere, og det betyder både et bredere ansvars- og arbejdsområde for medarbejderne og samlet set større effektivitet i virksomheden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094