MT Højgaard udvider lufthavn på Maldiverne
Flere internationale turister kan snart flyve direkte til de sydlige øer i Maldiverne
Den danske entreprenørkoncern har vundet opgaven med at forlænge landingsbanen i Gan Airport på øgruppens sydlige Addu-atol med 850 meter, og den eksisterende landingsbane skal ligeledes opgraderes.
Opgaven, der har en anlægssum på 19,5 mio. dollars (114 mio. kroner), omfatter 130.000 kvm ny belægning, og dertil kommer et taxi-område på 50.000 kvm. Tidligere var landingsbanen lige så lang som den ø, den ligger på, men øen er blevet inddæmmet og forlænget for at gøre plads til den nye landingsbane.
Egen fabrik
Den nye belægning bliver af beton, og da MT Højgaard har egen elementfabrik i landet, er virksomheden meget konkurrencedygtig på netop det materiale.
- Selv om der ikke skal bruges betonelementer til landingsbanen, kan vi bruge vores mandskab, udstyr og værkstedsfaciliteter fra fabrikken. Vores evne til at levere beton i den højeste kvalitet har været afgørende for, at vi fik den her opgave, siger Steffen Kremmer, divisionsdirektør i MT Højgaard.
På ø-gruppen siden 1999
Lufthavnen drives af et offentligt-privat konsortium, og i forvejen har MT Højgaard både lokalregeringen og den største private medejer på kundelisten.
MT Højgaard har drevet en solid forretning i Maldiverne siden 1999 og er kendt for at levere vestlig kvalitet og bruge lokal arbejdskraft.
På grund af størrelsen på denne opgave er der dog hentet både en projektleder og en formand hjemmefra, som det næste år skal arbejde under varmere himmelstrøg.
- Vi har suppleret vores lokale team med to meget erfarne medarbejdere, hvor den ene tidligere har løst opgaver af samme karakter herude. Nu står vi med et rigtig stærkt team, som kan levere den her opgave til tiden og i høj kvalitet, og det vil være med til at cementere vores markedsposition herude, siger Steffen Kremmer.
Foruden lufthavnskontrakten har MT Højgaard de seneste måneder indgået kontrakter i Maldiverne til en samlet værdi af godt 160 mio. kroner.