Eksperter opfordrer til bredere fokus
Der skal et bredere økonomisk fokus til, når det gælder vurderinger af investeringer i infrastruktur, opfordrer eksperter. Politikere på hver side af fløjen er positive over for at medtage pointen
Sådan lyder opfordringen fra en række interessenter og eksperter under en velbesøgt høring i Folketinget i går.
Bag høringen står Folketingets Transportudvalg, og flere af udvalgsmedlemmerne ser positivt på det mere brede perspektiv.
- Jeg oplever en velvilje og forholdsvis stor enighed, siger Rasmus Horn Langhoff (S), formand for Transportudvalget til Licitationen - Byggeriets Dagblad efter høringen og fortsætter:
- Der har været en stigende interesse for at få det her på bordet - blandt andet som følge af, at det er kommet frem, hvor enorm stor effekt et infrastrukturprojekt som Storebæltsbroen har for det danske samfund.
Også Flemming Damgaard Larsen (V), næstformand i Transportudvalget ser positivt på et bredere fokus.
- Det er meget vigtigt, at vi får alle aspekter med i de undersøgelser, vi får lavet om effekterne af forskellige infrastrukturprojekter. Ved at få alt med kan vi langt bedre argumentere for projekterne over for vores kollegaer i Folketinget og generelt. De er jo til stadighed i konkurrence med mange andre projekter, som vi også skal skaffe penge til. Derfor er det vigtigt, at vi har et fuldgyldigt billede af fordelene, siger han og fremhæver, at næste skridt for udvalget bliver drøftelser på nogle af deres kommende møder.
- Ordførerne vil selvfølgelig også drøfte det med Transportministeren og Transportministeriet, så det bliver klart, hvor vi skal sætte ind for at sikre, at det der er kommet frem også bliver virkeliggjort, siger han.
Samtidigt understreger Flemming Damgaard Larsen, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at sige noget om, hvad et bredere fokus får af betydning for infrastrukturinvesteringerne.
Han påpeger imidlertid, at han håber, at det vil betyde, at der bliver investeret mere.
- Som transportpolitiker håber jeg bestemt, at vi får flere (investeringer red.), for det er der stort behov for, når det gælder Danmarks udvikling og vækst, siger han.
Glæde blandt tilskuerne
Hos Dansk Byggeri, som var repræsenteret på tilskuerrækkerne under høringen, glæder man sig over politikernes åbenhed over for at medtage de bredere økonomiske effekter af investeringer i infrastruktur i de økonomiske modeller.
- Omkostningssiden af infrastrukturinvesteringer har længe været ganske velbeskrevet, men når bredere samfundsøkonomiske gevinster indregnes, så styrkes indtægtssiden og dermed alt andet lige - det samlede regnestykke, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri og fortsætter:
- Det er faktisk uhyre vigtigt, for hvis man ikke får de bredere samfundsøkonomiske gevinster med, så fremstår infrastrukturinvesteringer ikke så gunstige, som de rent faktisk er, og det kan jo få konsekvenser for, om de bliver gennemført.
Ligesom Flemming Damgaard Larsen håber Dansk Byggeri, at et bredere perspektiv vil føre til flere investeringer.
- Vi håber, at inddragelsen af brede samfundsøkonomiske effekter kan blive startskud til, at nogle af de store og nødvendige infrastrukturinvesteringer, som Transportministeriet allerede har udarbejdet såkaldte strategiske analyser af, kan blive løftet endnu højere op på den politiske dagsorden på Christiansborg, siger Bo Sandberg og fortsætter:
- Det gælder ikke mindst havnetunnellen i København, som burde være gennemført for mange år siden. Her viser Transportministeriets hidtidige beregning, at en forhåbentlig kommende etape fra Nordhavn via Refshaleøen til Kløvermarken, kan gennemføres for 3,3 mia. kroner med en såkaldt samfundsøkonomisk forrentning på 6,1 procent. Her må det formodes, at den nye udvidede beregningsmetode både gør havnetunnelen billigere og samfundsøkonomisk endnu mere rentabel.