Venstre rykker for havnepakke
I 2013 blev syv af Folketingets partier enige om, at afsætte 112 mio. kroner fra EU til de danske havne. Pengene blev frigivet i sommer, men er endnu ikke blevet udmøntet. Venstre kræver nu handling
I Trafikaftalen fra 2013 blev syv partier - alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten - enige om, at det potentielle EU-tilskud til Storstrømsbroen på 112 mio.kroner skulle gå til Havnepakke 3. Den støtte blev for måneder tilbage frigivet fra EU, men der er endnu ikke inviteret til forhandlinger, og forligspartierne venter derfor stadig på, at pengene bliver udmøntet i konkrete projekter.
Det ærgrer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, at puljen til havneprojekter endnu ikke er udmøntet.
- EUs tilsagn kom i løbet af sommeren, så nu er det på høje tid, at regeringen kommer ud af starthullerne og indkalder til forhandlinger om at forbedre adgangen til Danmarks porte, nemlig havnene. Vi forstår ikke, hvorfor ministeren tøver. Vi har jo allerede aftalt, at når pengene kom, skulle de bruges på havneprojekter, siger han.
Kristian Pihl Lorentzen har derfor skrevet til transportminister Magnus Heunicke (S) og opfordret ham til at få samlet partierne bag Trafikaftalen.
- Danske havne skal være effektive og konkurrencedygtige, hvis vi skal klare os i den benhårde internationale konkurrence og i konkurrencen med andre transportformer. Derfor skal vi styrke havnene som vigtige transportknudepunkter og deres evne til at skabe lokale arbejdspladser. Det handler ikke mindst om at få forbedret adgangsvejene til en række havne såvel søværts som over land via vej og bane. Der foreligger velbegrundede ansøgninger fra en række havne landet over, der givetvis vil kunne øge aktiviteten yderligere, hvis infrastrukturen forbedres. Det handler altså om gode danske arbejdspladser og et land i bedre balance, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Sikkerhed i Aalborg
Sekretariatschef i Danske Havne Tom Elmer Christensen er enig med venstre-politikeren i, at infrastrukturen ved de danske havne skal styrkes.
- Der ligger en stor opgave i forhold til at få styrket veje, jernbaner og sejlrender. Beløbet er ikke stort, men vi hilser alt velkommen. Vi har været ramt af, at man de senere år har prioriteret den kollektive trafik, og nu er der et efterslæb på blandt andet veje og jernbaner, siger han.
Et af de projekter, som udgør Havnepakke 3, er i Aalborg.
Her trænger vejen mellem Aalborg Østhavn og motorvej E45 til en opgradering.
Aalborg Havn fragter al samhandel mellem Danmark og Grønland. Dertil kommer en voksende vindmølleeksport fra Siemens nordjyske produktionsfaciliteter. Dette, sammen med andet gods, giver en transport med mere end 3.500 køretøjer til og fra havnen om dagen. Det betyder at vejen skal udbedres, så sikkerheden forbedres og den tunge godstransport får bedre forhold.
- Der er stort behov for at få udbedret vejen mellem havnen og E45 i Aalborg. Men midlerne fra EU er relativt begrænsede, og der er ikke penge til alle projekter. Derfor har vi udarbejdet en prioriteret liste over projekterne. For at strække midlerne tager vi udgangspunkt i de projekter, hvor kommunerne vil give 50 procent af, hvad det koster, siger Tom Elmer Christensen.
Havnepakke 3 består blandt andet af vejprojekter til 648 mio. kroner, baneprojekter til en samlet pris af 26 mio. kroner og uddybning af sejlrender og havnebassiner til en samlet pris af 479 mio. kroner.