Firmaer retter fokus mod Femern
Omkring 60 mindre og mellemstore virksomheder fordelt over hele landet har allerede meldt sig til nyt leverandørnetværk på den kommende vej- og togforbindelse over Femern
I takt med at byggeriet nærmer sig og industrien i Danmark i øjeblikket oplever en afmatning, er interessen for Femernprojektet stigende.
Det mærker man hos DI, hvor det er gået stærkt, siden man i sidste måned gik i luften med et netværk for potentielle underleverandører til projektet. Omkring 60 mindre og mellemstore virksomheder fordelt over hele landet har allerede meldt sig til netværket.
- Der er stor interesse for at komme i betragtning som underleverandør på Femernprojektet. Det mærker vi blandt andet via netværket for underleverandører blandt vores medlemsvirksomheder, som vi har stor succes med, siger chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen hos Fremstillingsindustrien, en del af DI, som står bag netværket.
Forleden deltog omkring 50 virksomheder i det andet netværksmøde, og de næste møder er allerede planlagt.
- Virksomhederne har brug for konkret at vide noget om projektet. Både hvilke ydelser, der bliver brug for, og ikke mindst hvordan de kommer i kontakt med de rette folk hos de store entreprenører og konsortier, der er inde og byde på projektet. Og det efterkommer vi ved blandt andet at invitere relevante nøglepersoner til netværksmøderne, siger Christian Eskelund-Hansen.
Også hos Femern A/S mærker man stigende interesse for tunnelprojektet.
- Vi får mange henvendelser fra interesserede virksomheder, konstaterer kommunikationsdirektør Ajs Dam hos Femern A/S, der er den statsejede bygherre på tunnelen.
Guide til ordrer
To store kontrakter er på vej i udbud i øjeblikket. Det er alle de elektriske og mekaniske installationer til tunnelen samt den transformerstation, der skal levere strøm til driften af både tunnelen og togene, der skal køre gennem den. Altså tunnelens indmad fra nøddøre, vandpumper og rør til elkabler, trafikovervågningssystemer og strømmen til det hele. Det er ordrer for flere mia. kroner, som ventes underskrevet i 2016.
Som bygherre med en række meget store kontrakter i udbud, må Femern A/S af konkurrencehensyn ikke formidle kontakt mellem de bydende konsortier og interesserede underleverandører.
Derfor har Femern A/S nu lavet en stor guide til underleverandører på de to kontraktområder. Her er der information om de produkter og ydelser, de bydende konsortier ventes at få brug for fra underleverandører, samt om hvordan relevante personer hos de store entreprenører lettest kontaktes.
Prissatte bud på vej
I december får Femern A/S desuden første prissatte bud ind fra de ni internationale konsortier, der byder på de helt store kontrakter på selve tunnelbyggeriet, som blev udbudt sidste år og er delt op i fire opgaver: Anlæg af den nordlige tunneldel, den sydlige tunneldel, tunnelportaler og ramper samt uddybning af havbund og landopfyldning.
Femern A/S har tidligere lavet en vejledning til potentielle underleverandører på disse kontrakter, som især omhandler jord- og betonarbejder samt udgravning.
Så der er masser af aktivitet, og derfor bør interesserede underleverandører holde sig til nu, mener teknisk direktør Steen Lykke hos Femern A/S.
- Jo før virksomheder, der er interesseret i at levere til projektet, får forberedt sig og gjort sig synlige, desto større er deres chancer for at være med og få en bid af kagen, siger han.
Byggeriet af den 18 km lange tunnel mellem Lolland og Fehmarn på tysk side skal efter planen gå i gang, når en anlægslov er vedtaget næste år, og de tyske myndighedsgodkendelser er på plads. Opførelsen af tunnelen kommer til at koste over 40 mia. kroner (i 2008-priser) og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Den færdige tunnel bliver brugerbetalt.