Trafikken i fokus
Infrastrukturen er under et voldsomt pres i Danmark, og det kommer der politiske møder, en masse valgløfter og store konferencer ud af. Det er endda blevet til en infrastrukturkommission, som er kommet med en masse gode forslag.
Men det ændrer ikke ved det billede der fortsat kan tegnes af trafikken i Danmark. Det bliver værre og værre, og især omkring de store byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg er der fortsat massive problemer med at komme frem.
De store mængder trafik stiller enorme krav til infrastrukturen, og det gælder langt fra kun selve vejene. Store motorveje, som vitterligt kan føre mange biler ind til byen i en fart, har den store ulempe, at byerne ikke kan opsuge så mange biler på en gang, så uvægerligt hedder det fortsat lange køer i myldretiderne morgen og aften.
Der skal virkeligt tænkes i mere Metro, mere tog - og ikke mindst til tiden.
Samtidig skal der etableres satellitparkering der er hurtig og effektiv. Dermed kan man afbøde de værste gener, fordi det så kan blive rimeligt effektivt at komme frem med den offentlige transport.
Men sådan som det fungerer i dag, kan man ikke tage S-tog eller toget ind til hovedstaden til et møde, og så regne med at være der til tiden. Der er alt for mange svigt og uforudsete ting der sker. I byer som London, Paris og Berlin samt en række andre metropoler kan det lade sig gøre, men her er man også startet for op mod hundrede år siden med at udbygge systemerne. Så derfor kan det kun bruges som et glansbillede i Danmark, for den samme situation vil det tage rigtigt mange år at opnå. Det betyder bare ikke, at vi ikke skal igang.
Det samme gælder urbaniseringen, som kun bliver forstærket og vil forstærke storbyernes trængler, fordi vi ikke udvikler provinsen, men lader infrastrukturen forfalde. Det er dokumenteret mange gange, at veje og adgang giver vækst. Så der bliver nok at diskutere, når vejfolket mødes på Vejforum.