23948sdkhjf

Hvem skal betale prisen for Løkkes eventyr?

Den gamle hærvej skal asfalteres. Fra den tyske grænse i syd til Limfjorden i nord skal der løbe en motorvej gennem Jylland.

Det lover Venstre at føre ud i livet, hvis de vinder regeringsmagten ved næste valg og vipper Socialdemokraterne af pinden.

Det kunne være en rigtig god ide. Bedre infrastruktur skaber vækst. For mange virksomheder gør lettere adgang dem mere fordelagtige at handle med. Ikke mindst for dem, der har meget handel med udlandet.

Endelig er det også en kendsgerning, at der kører fire gange så mange biler rundt på de danske veje som for 50 år siden ifølge Danmarks Statistik. Og selvom vejnettet er udbygget siden da, går der for mange ressourcer til, at folk holder i kø.

I de årlige erhvervsklima-undersøgelserne er infrastruktur i fire år kommet ind som der, hvor virksomhederne mener, at man først skal foretage forbedringer.

Det handler også om at tiltrække arbejdskraft. At kunne konkurrere med hele landet om at tiltrække de dygtigste medarbejdere er en afgørende valuta at besidde. Og selvfølgelig har transporttid indflydelse på interessen for en arbejdsplads.

Alligevel er vi lidt skeptiske i Arbejdsgiverne. For alting har en pris. Og prisen for dette projekt er ganske betydelig. Mellem 15 og 20 mia. kroner skal det koste at bygge denne motorvej.

De penge skal jo findes et andet sted, og her har vi gang på gang set, hvordan man blandt andet skaffer indtægter til intrastrukturprojekter. Det gør man med Storebæltsbroen. Den kunne næsten være betalt af, hvis ikke man havde brugt indtægterne på alverdens andre projekter.

I stedet sidder vi med en bro, som er alt for dyr, og derfor udgør en regulær toldmur, der rent praktisk afskærer store dele af befolkningen fra landets hovedstad. Helt galt er det for de erhvervsdrivende, der har brug for jævnligt at køre over broen.

Prisen er 705 kroner for at krydse broen med en større varebil - den ene vej. Det betyder, at det ikke er ualmindeligt for en mindre virksomhed at bruge knap 80.000 kroner om året på broafgift, viser erfaringer fra vores egne medlemsvirksomheder. Og det har faktisk også konsekvenser. Særligt i de små og mellemstore virksomheder.

Nu er det endnu ikke på plads, hvordan man vil skabe finansieringen. Men det er svært at forestille sig, at man kan realisere et sådant projekt uden indtægterne fra Storebæltsbroen.

Derfor skal man ikke være økonomisk overvismand for at regne ud, at det hurtigt betyder mange flere år med høje broafgifter. Og er det prisen for, at Lars Løkke kan anlægge en stor og prestigefyldt motorvej, så er det måske ikke det værd.

“De penge skal jo findes et andet sted, og her har vi gang på gang set, hvordan man blandt andet skaffer indtægter til intrastrukturprojekter. Det gør man med Storebæltsbroen."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094