23948sdkhjf

Station får den rette støbning

Den nye Carlsberg Station bliver en essentiel del af Carlsberg Byen, og støbningen af brodækkene er i fuld gang
Den nuværende Enghave Station nedlægges, og den nye Carlsberg Station, der er ved at tone frem i bylandskabet, skal fremover både betjene de gamle beboelseskvarterer ved Sønder Boulevard og Enghavevej og den nye bydel på Carlsberg.

Med omkring 24.000 daglige rejsende bliver Carlsberg Station dermed en af Danmarks travleste.

I udformningen af stationen, der lige nu er ved at få støbt brodækkene, har der været særligt fokus på at integrere den med det omgivende byrum for at skabe liv på og omkring det nye knudepunkt.

Brodæk med mening

Sagsarkitekt Mette Neimann fra Gottlieb Paludan Architects fortæller, at stationen i sin enkelhed består af en perron og to brodæk, som rækker ud over spor og perron, og derved kommer til at skabe en overdækning over stationsrummet.

- Samtidig giver brodækket plads til cykelparkering, adgangsveje og byliv, som hænger sammen med det omgivende liv i Carlsberg Byen, siger hun.

Beton er det gennemgående materiale på stationen, der har planlagt åbning i 2016. Mange af materialets muligheder er blevet udnyttet:

- Vi har blandt andet skabt et kontrastgivende mønster i betonoverfladen, ved hjælp af krævende forskallingsstrukturer forud for in-situ-støbningerne, siger Mette Neimann.

Designet af de bærende søjler stiller også store krav til betonkonstruktionen. Søjlerne er fire meter høje, og på grund af deres kantede geometri, skal de samles af 14 delementer, som alle skal passe præcist sammen.

Støbes af to omgange

Stationen bliver desuden bygget med mindst mulig gene for den travle S-togslinje.

- Vi støber brodækkenes udkragninger ad to omgange, så vi undgår komplicerede midlertidige understøtninger, siger chefrådgiver hos Grontmij, Mogens Birkov Andersen.

Dermed er projektet "optimeret i forhold til udførelsen", som det hedder på ingeniørsprog.

- Det er blevet en langt mere fornuftig økonomisk løsning, men vigtigst af alt er, at vi kan opretholde togdriften, mens vi bygger. Konkret placerer vi de bærende søjler asymmetrisk på perronen, så første del kan støbes på én gang. Så flytter vi togdriften og støber derefter den anden del af bro-dækkene, siger Mogens Birkov Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095