Kæmpelifte på nordjysk motorvej
Fredag formiddag på E45 påbegynder kranvirksomheden BMS a/s lanceringen af Europas største flåde af kæmpestore lastbillifte, som nu skal konkurrere på de internationale markeder med nyt forretningskoncept
Lastbilliftene indgår i Europas største "flåde" af denne type kranlignende kæmpelifte, der de seneste år er erhvervet af BMS a/s. Heriblandt fire stk. af verdens største lastbillift af mærket Wumag med en arbejdshøjde på 103 meter og en vægt på 60 tons. Danmarks største og ældste kranvirksomhed lancerer hermed sit indtog som kommende hovedaktør på et internationalt marked for de højeste løft. Hidtil har BMS, udover disse kæmpe mobile lifte, tilbudt kranassistance til ethvert formål over alt i Danmark - og udenlands i primært Tyskland, Storbritannien, Sverige, Norge og Polen. Men med satsningen, der har kostet et trecifret millionbeløb i det nyeste materiel, rykker BMS nu op i branchens Champions League.
BMS flåde af kæmpestore og topmoderne lastbillifte, produceret af Scania og Wumag Palfinger, løfter i modsætning til kraner ikke tunge byggeelementer eller lignende, men gerne en platform med arbejdsplads for op til seks mennesker (eller 600 kg) op i højder fra 45 til førnævnte 103 meters arbejdshøjde (Svarende til over 30 etager). Disse lifte yder særligt deres værd i forbindelse med de helt store mobile opgaver som arbejde ved brofag, fjeldsikring (hvor net bores ind i bjergsiden til at forhindre klippeskred) på kraftvarmeværker og vindmøller samt arbejde på offshoreindustriens gigantiske platforme, før de sendes til havs m.m. For eksempel er det også BMS, der i disse måneder løfter telespecialister op i 3800 mobilmaster herhjemme, så der overalt kan skiftes mobilsendeudstyr for de danske mobilteleselskaber. Kunderne er udenlandske operatører fra så forskellige lande som Kina, Rusland og Portugal.
På filmoptagelse
- Helt konkret er det vores plan i fremtiden at kunne tilbyde 24 timers service indenfor dette specielle område uanset hvor i Europa kunden ringer fra, forklarer divisionsdirektør for lastbilliftafdelingen hos BMS, Ib Steffensen, hjemme fra hovedkontoret i Nørresundby.
Selve motorvejskortegen fredag den 16. januar tjener i den forbindelse flere formål. Primært har BMS i dagens anledning hyret et reklamebureau til at optage og redigere en lille film med udgangspunkt i begivenheden. Den skal senere lanceres overfor potentielle nye kunder på det europæiske marked og gøre opmærksom på BMS kapacitet og ekstraordinære service i højderne.
- Fra blot at være en stor kranvirksomhed med primær fokus på dansk byggeri vil vi i fremtiden gerne opfattes som en ny europæisk projektvirksomhed, der adskiller sig fra langt de fleste lokale aktører i dette marked. Ikke alene ved at stille med de bedste og mest driftssikre lifte og løfte på ønskede tid og sted. Vi tilbyder også at gøre det vigtige forarbejde, der skal til: Det vil sige ingeniørmæssig vurdering af den bedste løfteløsning, søge de nødvendige lokale tilladelser til for eksempel parkering og kæmpetransport, sikre skiltning, og at luftledninger ikke kommer i vejen for arbejdet, udlægge de nødvendige køreplader og så videre. Vi tilbyder kort sagt at tage ansvar for hele den altid komplicerede opgave for kunden, uddyber divisionsdirektør Ib Steffensen.
Han fremhæver, at BMS lastbilliftflåde rummer de nyeste og mest avancerede køretøjer med både varme, hydraulik og strømudtag på arbejdsplatformene i højden. Alle lastbillifte er desuden forsynet med satellitforbindelser, sådan at man hjemmefra kan følge med i, om mekanikken og elektronikken kører optimalt og eventuelt softwareopdatere, uanset hvor i Europa køretøjet arbejder, og om der nu findes lokal mobildækning.
Division med vokseværk
Samtidig med at filmen af den potente samling kæmpelifte optages, tjener motorvejskortegen også et andet formål. Nemlig den årlige samling af BMS særlige lastbilliftspecialister, hvad enten der nu tales chaufførerne eller "konduktørerne". Det sidste er benævnelsen for de specialister, der gerne kører i forvejen og måler op, beregner og planlægger den enkelte løfteopgave, og hvordan den løses til mindst mulig gene for omgivelserne. Udover at samlingen af de mange lastbiler med de til den tid rejste lifte vil tage sig imponerende ud oppe på stranden ved Tversted, så benytter ledelsen af BMS lastbilliftdivision også lejligheden til at samle sine liftspecialister. Det kommer så denne gang til at foregå efter kørslen - på den nærliggende Hjørring Kro.
- BMS har i dag otte centre rundt om i landet, hvor de store køretøjer til dagligt opererer sammen med virksomhedens øvrige materiel. Bare det seneste år er antallet af medarbejdere i divisionen for lastbillifte, der således også er geografisk spredt, udvidet med 40 procent, hvorfor der også - udover en generel briefing om fremtidens opgaveløsninger og efterfølgende medarbejderfest - er masser af nye kolleger at sige goddag til, forklarer Ib Steffensen.
BMS-koncernens samlede virksomhed, der også inkluderer blandt andet baksning, har oplevet solid fremgang de seneste år og beskæftiger i dag over 650 medarbejdere og 375 køretøjer i alle størrelser. Koncernen omsatte i 2014 for cirka én mia. kroner.