23948sdkhjf

Non-stop støbning over 50 timer

I løbet af 50 intense timer er bundpladen til Niels Bohr Bygningens forskerkælder blevet støbt. Et weekend-projekt for viderekomne begyndte tidligt fredag og sluttede i går efter mange menneskers - og 22 betonbilers - nøje koordinerede samarbejde
Fredag kunne de udførende, rådgivere og nysgerrige tilskuere for alvor mærke fremdrift i byggeriet af Niels Bohr Bygningen på Jagtvej i København.

På den lidt råkolde dag var en stor flok nærmest selvlysende beton’ere og byggeledere samlet om en af projektets mest afgørende faser, nemlig støbningen af forskerkælderens bundplader.

På afstand ligner det et nøje koreograferet show med små orange mænd, der svinger rundt med betonspredere, mens andre står klar til at sikre en jævn størkningsklar betonmasse under de over 200 tons armeringsstål.

I et samlet stræk

Det meste af weekenden blev forskerkælderens bundplade støbt over et interval på 50 timer. Fra støbningen begyndte fredag morgen klokken 5 til den sluttede 50 timer senere, kørte der hvert sjette minut en betonkanon ind på pladsen.

- Når processen først er startet, skal støbningen færdiggøres i ét stræk for at undgå støbeskel, der kan opstå, hvis noget af betonen når at hærde, inden den næste portion lægges på. Det kan give svage steder i fundamentet. Det er også derfor, så mange arbejder på støbningen lige nu, så vi hele tiden kan undgå støbeskel, fortæller entrepriseleder Thomas Biering Arrild fra entreprenørfirmaet Aarsleff til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

3800 kbm beton

Projektleder Carsten Clausen, også Aarsleff, som vi finder i den velvoksne skurby på pladsen, tilføjer:

- Støbningen af bundpladen til forskerkælderen bliver halvanden meter tyk og skal indeholde 3.800 kbm beton, som vi fylder i over cirka to døgn - nonstop. Vi startede klokken fire i morges med at stille pumper an og så kører det i dag (fredag, red.) og lørdag med støbningen. Forskydning i forhold til processen med støbning glittes derefter, og bundpladen afdækkes, og det regner vi med at være færdige med senest søndag middag. (i går, red.).

Han fortæller, at der til den hektiske weekend er afsat treholdskift med 22 mand på hvert hold til at holde støbningen kørende.

Som Thomas Arrild siger:

- Vi får kun denne ene chance.

To betonværker leverer betonen til de 22 betonbiler, der kører i pendulfart.

- Hvis nogen bliver forsinket, kan det få følger i alle ender af kæden, siger Carsten Clausen, der tilføjer, at også vejret har været en udfordring:

- Vejrudsigten er blevet studeret nøje. Og naboerne skulle varsles fem dage i forvejen. Så der er meget, der skal tænkes ind, siger han.

Præcis grundforskning

Men hvorfor er alt det minutiøse arbejde nødvendigt? Det er jo trods alt kun et kældergulv, der skal støbes.

Men det er meget mere end det:

Enhver vibration udefra, fra bil- og togtrafik til byggeaktivitet i nærheden, vil måske få afgørende (og negativ) indflydelse på forskernes arbejde, hvis de ikke kan stole på, at deres laboratorier i forskerkælderen, der får fem meter til loftet, er sikret mod ydre påvirkninger.

19.000 tons armering

Men tilbage til byggepladsen.

Håbet fredag formiddag var, at man kunne holde en kadance på 100 kbm i timen, og det holdt stik.

- Og når der ikke er myldretidstrafik, kan vi forhåbentlig holde et endnu højere tempo, siger Carsten Clausen.

Med andre ord et weekend-projekt, der kræver erfaring og overblik.

- Vi regner med, at vi skal bruge over 19.000 tons armering til hele byggeriet. Jeg har mængdemæssigt ikke været med til noget i denne kaliber. Man skal op i de meget store anlægsopgaver for at finde noget tilsvarende. Det er ikke noget man ser i byggerier. Men det har været dejligt nemt at klargøre i istidsleret, fordi sandet dræner vandet, siger Thomas Arrild.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109