23948sdkhjf

Stilladsbranchen søger fortsat løsninger

Selvom der udvikles grej på stilladsområdet, så er der fortsat brug for løsninger, hvis udfordringerne med fuld sikring skal skaffes af vejen, lyder det fra branchen
Selskabet Integrated Guardrail System (IGS) har gennem en længere periode arbejdet på et system, de mener, kan afhjælpe mange af de udfordringer, som stilladsbranchen oplever med at leve op til de skærpede regler om fuld sikring.

Og ifølge John Jakobsen, formand for Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920 er der grund til at være optimistisk.

Han mener, at systemet er et skridt på vejen mod de ikke-nedslidende løsninger.

- Det er en fornuftig løsning, som virker til at være gennemtænkt rent praktisk, siger han og roser systemet for at være en integreret del af stilladset, og for at der med systemet ikke er det store behov for yderligere indkøb af grej.

Virksomhederne skal investere i såkaldte horisontaler, men kan ellers fortsætte med at bruge det resterende materiel, påpeger han.

Kurt Bo Jensen, formand for Stilladssektionen under Dansk Byggeri er mere tilbageholdende med roserne, da han mener, at man allerede kan opbygge søjlestilladser, som IGS-systemet henvender sig til, så man lever op til kravet om fuld sikring uden at skulle investere i nyt materiel.

Det nikker John Jakobsen genkendende til, men påpeger, at det betyder en længere opstillings- og nedtagningstid. Begge er de enige om, at IGS-systemet ikke løser hele problemet for branchen.

Store udfordringer

Problemet er, at søjlestilladserne kun udgør cirka 35 procent af markedet i Danmark - resten er rammestilladser, hvor branchen savner de ikke-nedslidende løsninger, påpeger de.

- Der er stadig et stort potentiale for udvikling, siger John Jakobsen og kommer ind på, at det er svært for de mindre virksomheder at udvikle, da det kræver store investeringer, som stort set kun henvender sig til det danske marked.

John Jakobsen kunne derfor godt se en fordel i, hvis eksempelvis forebyggelsesfonden gik ind i udviklingen.

Kurt Bo Jensen, der fortsat mener, at branchen var godt sikret, før de skærpede krav kom til, peger på, at man i stedet for at satse på, at der bliver udviklet materiel, måske bør skubbe på en udvikling i retning mod mere generel brug af søjlestilladser, der allerede synes at være i gang i dag.

- Så vil byggefaserne også blive bedre, siger han.

John Jakobsen kan godt se fornuften, hvis man får en periode på fem-10 år til at udfase rammestilladserne, men han tror ikke, at det er realistisk. Og derfor er der stadig brug for at udvikle grej nu, fremhæver han.

- Så længe reglerne findes, skal vi så hurtigt som muligt have innovation på banen, siger han.

Svært med rammestillads

Jimmi Busk, der er uddannet stilladsmontør og idémanden bag IGS-systemet, erkender, at det udviklede system ikke henvender sig til rammestilladserne.

- De er sværere at lave noget til, siger han og påpeger, at han sammen med sin kompagnon Rasmus Høtoft Sørensen alligevel er i gang med at tage udfordringen op.

- Man skal kravle, før man kan gå. Vi har nogle idéer, men de er så nye, at vi ikke engang har tegnet på dem endnu, siger han.

Begge mener de, at det er nødvendigt at tænke i innovation på området, men Jimmi Busk fremhæver, at de selvfølgelig ikke kan love, at det vil lykkes.

- Det er heller ikke til at sige, om branchen vil købe det, hvis vi kommer igennem, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125