23948sdkhjf

Flere lejere kræver særlig beboerhåndtering

Håndværkeren skal lære at kommunikere og sikre en god dialog med beboerne, når boligen bliver arbejdsplads. Men i tre ud af 10 boliger er det grænseoverskridende
Ikke bare kommunalpolitikere, S-togskontrollører og medarbejdere på socialkontoret oplever, at grænserne i samfundet, at respekten for autoriteter skrider.

I boligblokke, hvor håndværkere skal ind i private hjem for at udføre reparationer og renoveringsarbejde, viser en rundspørge fra entreprenørfirmaet Adserballe & Knudsen, at tre lejligheder ud af 10 byder på problemer og grænseoverskridende adfærd fra beboere, der belaster håndværkernes arbejdsmiljø. Det er for eksempel trusler, farlige kæledyr, stank og uhumske forhold.

- Jeg tror, alle i branchen er bevidst om betydningen af beboerhåndtering, og den har en stigende betydning, siger udviklingsdirektør hos Adserballe & Knudsen Frederik Spanning.

Fælles om problemet

Han peger på, at boligselskab og entreprenør er fælles om problemet, når boligen er blevet arbejdsplads.

- Vi træder ind i menneskers private bolig og er tæt på livet af dem, når vi skal udføre arbejde. Det er afgørende, at vi forstår beboerne og har en god dialog med dem. Tilfredse beboere er afgørende for, at vi har en tilfreds kunde i boligselskabet, siger Frederik Spanning.

Derfor uddanner Adserballe & Knudsen sine håndværkere til at møde beboerne med respekt og til at forstå den arbejdssituation, de møder i beboerens private hjem.

- Vi uddanner håndværkerne i at reagere på den rette måde. Vi har et sæt klare holdninger, som vi kommunikerer, og nogle redskaber til forskellige situationer, siger Frederik Spanning.

Mange situationer kan klares ved at kommunikere og stille og roligt tale sig ud af situationen.

- Det træner vi dem i. For eksempel mødet med en Kloge Åge og den bekymrede beboer, siger Frederik Spanning.

Håndværkerne lærer dermed at møde beboerne, informere og lytte til beboerne samt nogle enkle principper for beboerkontakten.

For eksempel at aftale, hvad der skal ske og afstemme forventninger. Rydde op og give besked, hvis der sker ændringer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125