Effektive klimaløsninger behøver ikke være dyre
Grønne tagløsninger, robuste grønne områder og nye kunstige holme er blot nogle af de løsningsforslag, som arkitekter og andre rådgivere byder ind med - i kampen mod fremtidens truende vandmasser
I medicinalvirksomheden Novos hovedsæde fungerer et 31.000 kvm stort landskab som et grønt tag placeret på et parkeringsdæk.
Idéen blev kort før jul præmieret med Scandinavian Green Roof Award. Men tanken er ikke ny.
Allerede for flere år siden gik markante byggerier som 8Tallet og FN Byen foran med grønne tagløsninger, der kommer til at spille en rolle i fremtidens håndtering og forsinkelse af de regnmængder, der alene i København, ifølge visse fremskrivninger, vil betyde vandstandsstigninger på 80 cm eller mere frem mod år 2100.
Flere danske tegnestuer har gjort det til et varemærke at designe bygninger og parker, som uden brug af dyre kloakløsninger kan tage toppen af oversvømmelsesskaderne.
Vandstandsstigninger
Senest har tegnestuen BIG haft succes med sin masterplan for nedre Manhattan, så vores børnebørn også kan opleve New York.
Det skal blandt andet ske med et meget stort vandopsamlende grønt bælte, der også skal fungere som rekreativt område.
Nu foreslår også tegnestuen Polyforms partnere, Jonas Sangberg og Thomas Kock, i et idéoplæg en ambitiøs, men økonomisk moderat løsning, som, ifølge arkitekterne, også kan imødekomme fremtidens boligmangel og infrastrukturproblemer.
- Det kan ikke udelukkes, at vandstanden vil stige mere end de 80 cm. Men vi kan stadig håbe, at der er folkelig og politisk vilje til at bremse udledningen af CO2, så det ikke går så skidt, siger de to arkitekter i en pressemeddelelse.
Lige ved og næsten
Klimaforandringerne vil skabe store udfordringer i København, hvor store dele af byen ligger lavt på gamle strandenge og holme.
- Der ligger i klimaproblemerne også klare muligheder for en løsning, som både tager højde for vandstigninger og løser andre fremtidsmæssige udfordringer. Hvis vi begynder med at kigge på to andre af Københavns udfordringer, så kommer vi indenfor en årrække til at mangle plads til de mange nye københavnere, ligesom vi står overfor en række store infrastruktur-udfordringer, siger Jonas Sangberg og Thomas Kock.
De tilføjer:
- Vores bud er, at løsningerne på klimaændringer også kunne løse byens vækstudfordringer, blandt andet ved at anlægge kunstige holme. Store dele af Indre København og Christianshavn er bygget på menneskeskabte holme. Det er også på sådanne, at den nye bydel i Københavns Nordhavn er under udvikling, og her får de gamle kunstige holme selskab af en række nye, hvor der skal bygges boliger, siger arkitekterne. Ved at bygge nye holme i Københavns Havn kan vi forsætte byens udvikling og samtidig sikre den mod de kommende havstigninger, mener de to Polyform-partnere.
- Og hvis vi på samme tid indtænker ny offentlige infrastruktur og en ny ring 02 som lægges ud på de nyanlagte holme, i stedet for den dyre tunnelmodel, vil vi kunne spare milliarder.