Bro er ramt af ny forsinkelse
Inderhavnsbroen i Københavns Havn bliver yderligere forsinket. Københavns Kommune kræver, at entreprenør afleverer en realistisk tidsplan
Forsinkelsen skyldes problemer med at overholde tidsplanen for stålproduktionen.
Broen skulle oprindelige være klar i midten af marts 2015, men entreprenørselskabet Valmont SM, som opfører broen, har nu varslet, at der kommer til at gå yderligere nogle måneder, før broen kan indvies.
Opførelsen af broen har været ramt af en række udskydelser, siden den oprindelige entreprenør på broprojektet, Pihl & Søn A/S, gik konkurs i august 2013.
Den nye forsinkelse får Københavns Kommune til at reagere skarpt over for Valmont SM.
- Selv om Inderhavnsbroen er et meget komplekst projekt, som har været ramt af en række udfordringer undervejs, blandt andet på grund af Pihl & Søns konkurs, så er det helt uacceptabelt, at den igen er blevet forsinket. Vi forventer, at Valmont SM nu leverer en realistisk tidsplan, som kommer til at holde, og for at sikre os sætter vi ind med skærpet overvågning og opfølgning på projektet, siger serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune Anders Møller.
Entreprenør beklager
Valmont SM færdiggør entreprenøropgaven på Inderhavnsbroen efter Pihl & Søns konkurs. Konkursen har allerede medført en væsentlig overskridelse af budget og tidsplan. Valmont SM beklager da også den yderligere forsinkelse, som er opstået.
- Vi er kede af de fortsatte forsinkelser omkring fremstilling af stålkasser. Omfanget af arbejdet vedrørende de for projektet nødvendige tekniske afklaringer har vist sig at være større end tidligere vurderet, udtaler direktør Claus Bo Jørgensen fra Valmont SM i en pressemeddelelse.
Brofagene er klar
Inderhavnsbroen har desuden været ramt af underdimensionering af armeringen i betonbrofagene, ligesom broens geometri har været behæftet med fejl. Brofagene er nu forstærket med cirka 100 tons ekstra armering.
- Afhjælpningsprojektet vedrørende betonbrofagene forløber planmæssigt. Det betyder, at vi på trods af forsinkelsen kan konstatere en fremdrift i projektet, siger Anders Møller.
Københavns Kommune har netop indviet de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, som sammen med Inderhavnsbroen, Cirkelbroen og cykelruten Christians-havnerruten skal binde København bedre sammen for byens bløde trafikanter.