Sneen får vinger på de sønderjyske veje
Andre steder kræver det tre sneplove at rydde en motorvej mellem Kliplev og Sønderborg nøjes Meldgaard med to
Det sørger transport-, miljø- og handelsvirksomheden Meldgaard med hovedkvarter i Aabenraa for. Da Meldgaard sikrede sig aftalen om snerydning på motorvejen, var det med ønske fra motorvejens ejer om, at der anvendes special-grej, der kan fjerne sneen i en fart. Derfor indkøbte Meldgaard de to største sne-ekvipager, der operer på danske veje.
Motorvejens ejer?
Ja, for den er faktisk privatejet. Det er selskabet KMG Kliplev Motorway Group A/S der ejer motorvejen. Den østrigske entreprenørgigant Strabag byggede Sønderborgmotorvejen fra Kliplev godt en halv snes km fra den dansk-tyske grænse til Sønderborg på Als. Anlægget af motorvejen blev det første OPP-projekt i Danmark. Foruden byggeriet skal konsortiet KMG stå for drift og vedligeholdelse af motorvejen i 26 år.
Fra jord til sne
Så lang aftale har Meldgaard dog ikke lavet med KMG idet Meldgaard har lavet en femårig aftale.
- Vi leverede også kørsel til byggeriet af motorvejen, da der skulle flyttes store mængder jord. Det gjorde vi åbenbart godt, for KMG spurgte os efterfølgende, om vi også kunne rydde sne. Så forhandlede vi aftalen på plads. KMG ville gerne have, at vi kører med både frontplov og sideplov og dermed virkelig får bredde på snerydningen. Så det gør vi, siger direktør Lasse Meldgaard.
Valget af grej faldt på plove fra det schweizisk funderede Aebi Schmidt. To sæt, som er monteret på to ens Volvo-lastbiler, hvor ekstra akselafstand giver plads til montering af sideplovene. Dermed kan hvert af køretøjerne rydde sne i godt seks meters bredde.
Saltvand og tørsalt
På ladet har de to Volvoer så monteret saltspredere til både saltvand og tørsalt.
- Vi kan køre ud med 10.000 liter saltvand og syv tons tørsalt. På en tur fra Kliplev til Sønderborg bruger vi typisk cirka 6000 liter saltvand og fire tons tørsalt. Strabag fortæller os, at vi er nogle af de eneste, der kører med den opsætning med frontplov og sideplov. Men det fungerer, konstaterer transportchef Thomas Runebo.
- Det stiller store krav til chaufførerne at køre med de store plove og den store mængde salt. Derfor har de været igennem et undervisningsforløb hos Strabag. Hvis der er meget sne, kan vi ikke køre med fuld skrue med de store plove. Så bliver bilerne simpelthen kastet af vejen, siger Thomas Runebo.