Kæmpe ombygning af banegård med store konsekvenser

Togtrafikken til og fra Aarhus Hovedbanegård reduceres med omkring 50 pct., når en stor ombygning af banegården begynder mandag 31. marts.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
Formålet med ombygningen er at gøre banegården klar til eltog og installere et digitalt signalsystem.
Siden maj 2024 har det været offentligt kendt, at Aarhus Hovedbanegård skal renoveres for over en mia. kr.
For snart to måneder siden vandt Aarsleff Rail, der er hjemmehørende ved netop Aarhus, en opgave til 340 mio. kr. på banegårdsprojektet.
Mens togtrafikken halveres resten af året, vil der i to uger i begyndelsen af 2026 slet ikke afgå tog til og fra Aarhus.
Det sker, når det nye signalsystem sættes i drift.
I 2026 vil der også gennem cirka tre måneder være spærret for tog i nordgående retning mod Hinnerup og Langå.
Målet er, at der fra slutningen af 2026 kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning fra Aalborg til Fredericia.
- Vi kommer blandt andet til at ombygge spor, installere nyt signalsystem og elektrificere på samme tid, og det vil på sigt være godt for både passagererne og miljøet, siger projektchef i Banedanmark Helle Thambo.

Under ombygningen skal perronerne på hovedbanegården forlænges, og der skal skabes plads til kørestrømsanlægget under en række broer.
Det kommer til at skabe gener både i bybilledet og for de togrejsende, lyder det fra projektchefen:
- Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt, samtidig med at togene kan køre, siger Helle Thambo.
Også transportminister Thomas Danielsen (V) beder de rejsende om at finde tålmodigheden frem.
De kommende år bliver hovedbanegården i landets næststørste by ifølge ministeren "lidt af en byggeplads".
- Men det skal være skidt, før det bliver godt, og for at gøre byggeperioden så kort som muligt laver vi det hele på én gang, så vi allerede fra slutningen af 2026 har en moderne og velfungerende station midt i Aarhus, siger Thomas Danielsen i pressemeddelelsen.
Aarhus Hovedbanegård er bygget i 1927 og er en af de mest trafikerede stationer uden for hovedstaden.