23948sdkhjf

Projekter i slæbegear udfordrer Femern-togforbindelse

Forsinkelser af vej- og jernbaneprojekt inde i landet presser Tyskland til at overveje brud på statstraktat med Danmark fra 2008

Mens udsejlingen af de 73.500 ton tunge tunnelelementer til Femern Bælt-forbindelsen er begyndt fra dansk side af det 18 km brede farvand, ser det helt anderledes ud på den sydlige side – især længere inde i landet.

Tyskland risikerer at bryde en 17 år gammel aftale om at have spritnye motorveje og jernbaner klar, når Femern Bælt-forbindelsen åbner om få år.

Det skriver Børsen på baggrund af et aktindsigt i mail, mødereferater og oplæg, der er sendt frem og tilbage mellem de tyske og danske regeringer.

Femern Belt Development, der varetager danske firmaers interesser i forbindelse med det store anlægsprojekt, anslår ifølge mediet en forsinkelse på minimum fire år på grund af mangel på tysk fremdrift.

I et brev anmoder det tyske transportministerium sin danske modpart om at suspendere en statstraktat og lade togtrafikken fortsætte via Jylland. Fra dansk side afvises ønsket – til stor tilfredshed på borgmesterkontoret:

- Jeg synes faktisk ikke, det er ordentligt over for et naboland, som man har lavet en statstraktat med. Hvis de kunne være konkrete og sætte en dato på, kunne det måske være OK. Men når de ikke engang kan sige, hvornår de er færdige, er jeg glad for, at Transportministeriet afviser det forslag, siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og formand for Femern Belt Development, til Børsen.

I Tyskland er et særligt problem forbindelsen over Femernsund, strædet mellem øen Femern og det tyske fastland. Her skal en vej- og jernbanetunnel føre trafik under sundet, men Deutsche Bahn har endnu ikke søgt om tilladelse. Det forventes først at ske i 2027.

Tidligere har klager forsinket Femern Bælt-tunnelen i omkring otte år, viser tal fra Rigsrevisionen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109