Tre bydere i kapløb om metro-milliarder

Metroen i København vokser igen.
Udvidelsen med to nye stationer på M4-linjen, der binder byudviklingsområdet Levantkaj og Ydre Nordhavn sammen med resten af transportsystemet, bliver enten under en dansk eller spansk entreprenørs ledelse.
Metroselskabet har prækvalificeret tre hold med henholdsvis M.J. Eriksson, MT Højgaard og spanske Acciona Construcción i front.
- Med M4 til Ydre Nordhavn benytter vi os af en for Metroselskabet ny kontraktmodel, hvor vi gennem et tidligt samarbejde med entreprenøren får bedre mulighed for bringe dennes erfaringer og kompetencer i spil i håb om at skabe innovative og bæredygtige løsninger, som kan bidrage til at reducere CO2-aftrykket i forhold til tidligere metroprojekter, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark i en pressemeddelelse.
De tre entreprenører og hold:
- Acciona Construcción, S.A. med Acciona Engineering, Niras, Egis Rail samt Weston Williamson + Partners
- M.J. Eriksson A/S med LM BYG, Bravida, Artelia, C.F. Møller samt BIG,
- MT Højgaard Danmark A/S Rambøll samt Cobe
Arbejderne følger efter, at fem nye stationer i Sydhavn og Valby åbnede i sommer.
Tidlig entreprenørinddragelse
Udvælgelsen sker således som led i en proces, hvor Metroselskabet i februar i år offentliggjorde udbuddet på design- og anlægskontakten efter konceptet ”tidlig entreprenørinddragelse”. Her blev en gruppe bestående af entreprenør, ingeniørrådgiver og arkitekt inviteret ind i projektplanlægningen på et tidligt stadie.
Der kom seks ansøgninger.
- Med tidlig entreprenørinddragelse bliver konkret viden fra bygge- og anlægsbranchen bragt på bordet fra begyndelsen af designprocessen, og alle parter får bedre forståelse for processer og risici, siger Rebekka Nymark.
Udvidelsen af M4 med to nye metrostop blev vedtaget i 2023 af forligskredsen bag Lynetteholm. Projektet er planlagt som en højbane, og forlængelsen forventes at være klar til åbning i 2030.
Prisen for at anlægge infrastrukturprojektet er beregnet til cirka 2,4 mia. kr. (2022-priser). Det viser et resumé fra udredningsrapporten om en forlængelse af metrolinjen fra 2023.
Vinderen af udbuddet forventes at blive fundet i efteråret 2025. Derefter følger en designfase og miljøkonsekvensvurderingen.
Selve byggeriet forventes påbegyndt i 2027, og målet er, at de nye stationer åbner for passagerer i 2030.
Udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn
- De to nye metrostationer med de foreløbige navne v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) er planlagt som en 1,6 km højbane som en fortsættelse af M4-linjen fra Orientkaj Station.
- Når linjen står færdig, får passagererne til og fra Ydre Nordhavn direkte adgang mellem de indre bydele og flere større trafikknudepunkter.
- M4 til stationerne Nordhavn og Orientkaj åbnede i marts 2020 som en afgrening af M3 Cityringen med nye forbindelser mellem Nordhavn og andre dele af byen.
- I 2024 åbnede forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby med fem nye stationer.
Kilde: Metroselskabet