23948sdkhjf

Omstridt broprojekt i fare for at smuldre

Trods meldinger fra Københavns Rådhus om, at et planlagt broprojekt lever i bedste velgående, tyder meget nu på, at projektet ikke bliver til noget. Flertallet mangler

Begejstringen var til at tage og føle på, da Københavns Rådhus tidligere på ugen udsendte en pressemeddelelse om et cykelbro-projekt mellem Islands Brygge og Enghave Brygge i København, som politikerne længe har forhandlet om.

"Ny cykel- og gangbro er rykket et stort skridt nærmere realisering", hed det i overskriften.

Men noget tyder på, at det store skridt er lidt af en overdrivelse, for der er tilsyneladende ikke flertal for en endelig gennemførelse af projektet, der vil koste cirka 245 millioner kroner.

Det viser en rundringning, TV 2 Kosmopol har foretaget.

Broen skal forbinde Islands Brygge på Amager med Enghave Brygge på den modsatte side af havnen og give både cyklister og fodgængere en tiltrængt genvej.

Beboere på Islands Brygge får lettere adgang til metroen - og dem på den modsatte side får lettere adgang til Amager.

Men på begge sider har københavnerne givet udtryk for, at de frygter det store antal cyklister, og fra beboerne på Enghave Brygge har det endda lydt, at de frygter at blive kørt ned af cyklister, der kommer susende ned fra den planlagte bro.

Da Teknik- og Miljøudvalget i København behandlede sagen mandag, endte det med en flertalsbeslutning om, at forvaltningens udkast til linjeføring står fast - altså hvor broen skal gå.

Men en del af finansieringen af broen - nemlig en ansøgning til Den Nationale Cykelpulje - blev skudt til hjørne. Det fremgår dog ikke af den pressemeddelelse, der efterfølgende blev sendt ud.

Uden pengene fra Den Nationale Cykelpulje skal Københavns Kommune selv finde 98 mio. kr. ekstra.

Det fremgår til gengæld, at når politikerne skal forhandle om hovedstadens budget for 2026, så er broen med linjeføring fra Sirius Plads på Islands Brygge over til Lyngholm på Enghave Brygge "på listen over projekter, der skal findes finansiering til".

Meldingen om den planlagte finansiering holder bare ikke.

- Vi går ikke ind for det i den form, det har her. Med de meldinger, der er kommet fra andre partier, har jeg meget svært ved at se, at der er et flertal. Jeg synes, at pressemeddelelsen tager munden lidt for fuld for nu at sige det mildt, siger Venstres beskæftigelses- og integrationsborgmester, Jens-Kristian Lütken (V) til TV 2 Kosmopol.

Han mener, at der er store problemer med den udformning, broforbindelsen har fået - blandt andet fordi den øgede cykeltrafik kan være en risiko for beboerne.

Endnu mere kontant bliver meldingen, hvis man vender sig mod det konservative medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Morten Melchiors:

- Vi skal have taget den bro helt af programmet. Vi har hele tiden været imod den. Den ligger uheldigt både for beboere på Enghave Brygge og på Islands Brygge. Pressemeddelelsen, der blev sendt ud, er mere positiv over for projektet end i virkeligheden - der er tale om spin med en slags feberredning, siger han og understreger, at hans parti ikke kommer til at arbejde for, at der findes penge til broforbindelsen på næste budget.

Det samme gælder Socialdemokratiet. Her beskylder medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Niels E. Bjerrum, forvaltningen og borgmester Line Barfod (EL) for at stå bag misvisende og usaglig kommunikation om udfaldet af mandagens møde.

- De forholder sig ikke til flertallet, siger han.

Og selv om Teknik- og Miljøudvalget nu har sendt broprojektet videre med henblik på budgetforhandlingerne, så siger flere af de partier, der har accepteret det - at det skyldes, at de er bundet af tidligere budgetaftaler, som indebærer forundersøgelser af broprojektet.

De understreger, at de ikke er forpligtet til rent faktisk at stemme for det endelige projekt, når det foreligger.

Det glæder Socialdemokraterne. Sammen med SF fik de i samme forbindelse ført til protokols, at de ønsker arbejdet med en cykelbro over Københavns Havn ved Refshaleøen prioriteret i første omgang.

Og mens andre sår grundig tvivl om broprojektets fremtid, så holder Det Radikale Venstre fast.

Partiets medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Christopher Røhl, understreger over for TV 2 Kosmopol, at de holder fast og går ind for, at der både søges penge i Den Nationale Cykelpulje og siden afsættes midler til at realisere projektet.

- Vi er meget positive over for at lave en cykelbro i det her område. Det er uansvarligt ikke at finde en løsning, for Bryggebroen er fuldstændigt underdimensioneret, siger han.

Forelagt udsagnene fra politikerkollegerne om de knaster, der nu ligger med finansiering, skriver borgmester Line Barfod (EL) i en mail til TV 2 Kosmopol:

- Det er afgørende for mig, at man nemt kan komme på kryds og tværs af byen på cykel, så vi hele tiden gør det mere attraktivt for flere at vælge cyklen. Der sker en rivende udvikling i den sydlige ende af Københavns Havn, og allerede i dag er der rigtig mange cykler på Bryggebroen. Derfor mener jeg, at vi bliver nødt til at se på, hvordan vi kan aflaste broen med en ny forbindelse. Den udfordring løser man ikke ved at bygge en bro i den nordlige ende, og den ene bro udelukker jo heller ikke den anden.

Og hun tilføjer:

- Udvalget har nu taget stilling til, hvor broen skal ligge, og hvordan dens landinger skal se ud. Hvordan finansieringen så kan sættes sammen, må vi tage i budgetforhandlingerne. Nu ligger der i hvert fald et færdigt projekt, som man kan vælge at arbejde videre med, siger Line Barfod.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078