Letbanedirektør garanterer økonomi og tidsplan

Efter meldinger om en ekstra milliardregning og forsinkelse på en del af strækningen er der positive toner fra Hovedstadens Letbane.
Projektet, der har været undervejs i flere år, åbner til efteråret på den første strækning, lover adm. direktør i Hovedstadens Letbane, Carsten Riis, nu.
- Det er et meget, meget komplekst projekt. Men vi kommer i mål til budgettet, og vi kommer også i mål til tiden, siger direktøren til TV 2 Kosmopol i forbindelse med en testkørsel af de grønne letbanetog fra Rødovre Nord til Glostrup Station.
Fakta: Åbningen af Hovedstadens Letbane
- Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord i 2025.
- Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
- Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil Letbanen åbner på hele strækningen. Det forventes at sket i sommeren 2026.
- Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
- Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.
Kilde: Hovedstadens Letbane
Det samlede anlægsbudget for letbanen gennem hovedstadsområdet er på 9,3 mia. kr. Prisen tog officielt et milliardstort hop i sommeren 2023, hvor der blev lagt 1,1 mia. kr. ekstra til budgettet.
Forklaringen på opskrivningen af anlægsbudgettet var dengang globale forsyningsproblemer og mangel på arbejdskraft som følge af Covid-19 kombineret med krigen i Ukraine.
Tvunget til opdelt åbning
Letbanen har testkørt i over et halvt år på den sydlige strækning, og alle tests er forløbet efter planen. Derfor udvides testkørslerne i slutningen af marts til hele den sydlige strækning mellem Glostrup og Ishøj, så den kan være klar til åbningen af 12 stationer fra Ishøj til Rødovre Nord til efteråret.
I november var letbanen tvunget til at udskyde åbningen af den resterende, nordlige strækning til sommeren 2026, officielt på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe.
Samlet får Hovedstadens Letbane 29 stationer på en 28 kilometer lang strækning.
Når den er fuldt åbnet, ventes letbanen at transportere 14-15 millioner passagerer årligt.