Debat: Loven om vanvidsbilisme kan blive et bureaukratisk trafikuheld i byggebranchen
Det vanskelige ved lovgivning er ofte alle de utilsigtede konsekvenser, som paragrafferne kan få. Selvom den nye lov måske rammer plet, kan andre grupper eller erhverv opleve følgeskader, når ændringerne træder i kraft. Det er der masser af eksempler på. Heldigvis sker der så ofte det, at besindige politikere og embedsmænd justerer og tilpasser juraen, så den bedre kan begå sig i den virkelige verden - blandt befolkningen og i erhvervslivet.
De mest sjuskede og forhastede love bliver som regel udarbejdet og implementeret på baggrund af folkestemninger. Når politikerne rigtig skal vise, at nu sker der noget. Sådan en lov risikerer loven om vanvidsbilisme at blive. Loven er selvfølgelig velment og berettiget med tanke på alle de forfærdelige trafikepisoder, der har været i Danmark. Men den virker ikke gennemtænkt hele vejen rundt. Det mærker vi nu og her i bygge- og materielbranchen, hvor meget tyder på, at loven kan komme til at medføre et drabeligt bureaukrati.
Siden den 31. marts 2021 har politiet i Danmark kunnet beslaglægge, konfiskere og sælge biler, der bruges til vanvidsbilisme. Det gælder, uanset om bilen er ejet, lejet og leaset. Den del er svær at være uenig i rationalet omkring. Til gengæld er der i kølvandet på loven om vanvidsbilisme netop kommet nye registreringsregler, som betyder, at alle medarbejdere, der har rådighed over et køretøj, f.eks. en varevogn, i 30 dage eller mere, skal registres som bruger i Motorregistret. Det indføres bl.a. for at give myndighederne bedre muligheder for at identificere, hvem der har ført et givent køretøj i sager om vanvidsbilisme - og andre overtrædelser af færdselsloven.
På overfladen lyder det jo også fornuftigt. Men djævlen ligger som bekendt i detaljen. Med de nye registreringsregler er den helt store sten i skoen desværre, at motorredskaber som eksempelvis indregistrerede dumpere og teleskoplæssere muligvis bliver inkluderet i ligningen. For det betyder, at bygge- og materielbranchen dagligt vil skulle anvende store ressourcer på at monitorere og registrere, hvem der anvender dem. Det er i den forbindelse ikke ualmindeligt, at de indregistrerede dumpere og teleskoplæssere på en byggeplads bruges af flere forskellige firmaer og af helt op til 20-30 medarbejdere; som der så løbende sker udskiftninger iblandt.
Ja, vi er da fuldt ud med på, at indregistrerede dumpere og teleskoplæssere, ligesom f.eks. varevogne, også kan bruges til vanvidsbilisme. Men når det – i øvrigt yderst sjældent - sker, er det jo ikke fordi, at det er en bygge- og anlægsmedarbejder, der har valgt at køre fuld hjem fra jobbet med foden tungt på gaspedalen. De kan maksimalt kører 40 km i timen. Så er det typisk fordi, at motorredskabet er blevet stjålet og har været anvendt til f.eks. et indbrud. I de tilfælde nytter det jo ikke noget med en brugerregistrering. Medmindre, selvfølgelig, indbrudstyven er dummere end politiet tillader.
Det er ikke administrative småtterier, der er på spil. For med 20-30 forskellige medarbejdere som brugere - og ugentlige udskiftninger - løber det hurtigt op i timeforbrug og gebyrer. Hvert eneste navn eller navneskifte koster et gebyr, og det er alt sammen omkostninger, som jo absolut ingen værdi tilfører virksomhederne på byggepladsen eller bygherren. Hverken profitabilitetsmæssigt, kvalitetsmæssigt eller miljømæssigt. Derfor oplever vi store frustrationer hos vores medlemmer i Materielsektionen, som er en brancheforening for ejere, producenter, forhandlere og udlejere af entreprenørmateriel. De finder nærmest opgaven umulig at løfte.
I Materielsektionen ser vi derfor gerne, at indregistrerede dumpere og teleskoplæssere bliver fritaget for kravene om brugerregistrering i Motorregistret. Det er selvfølgelig altid ærgerligt at skulle betale utallige og gentagne gebyrer, som det umiddelbart kan være svært at se meningen med. Men mest af alt oplever vi frustrationer i forhold til den potentielle arbejdsbyrde, som brugerregistreringen repræsenterer. Så er det trods alt langt nemmere at se et vigtigt og mere nobelt formål i de stigende miljø- og sikkerhedskrav til bygge- og materielbranchen i Danmark.