Aarsleff Rail leverer rekordhøj omsætning, men overskuddet falder
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/120663785.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6016&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4011&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=5&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=dbc72cac59b6fe59444f097652d5bdf95eeefa16ce39fc481f976628cf6c0435)
Det milliardomsættende Aarsleff Rail har væltet sig i opgaver, men de har været mindre lukrative end tidligere.
Trods en rekordhøj omsætning på 1,8 mia. kr. hos virksomheden, der er ejet af landets største entreprenørkoncern Aarsleff, har indtjeningen taget et dyk på mere end 20 mio. kr. til et overskud på 83,7 mio. kr.
Det fremgår af Aarsleff Rails årsregnskab for 2023/24, der dog skal ses i lyset af, at selskabet året forinden mere end fordoblede overskuddet.
Ifølge Thomas Mollerup, direktør for Aarsleff Rail, har det en logisk forklaring.
- Vi er jo en projektforretning, og projekterne kan være forskellige fra år til år, siger han og uddyber:
- Forrige regnskabsår havde vi en række enkeltstående projekter, der blev afsluttet. De gik bedre end gennemsnittet, og det slog igennem på bundlinjen, forklarer direktøren.
Thomas Mollerup kalder regnskabet for tilfredstillende og 2023/24 for et standard år i forhold til virksomhedens aktiviteter.
Lever af vedligeholdelse
En stor del af virksomhedens omsætning kommer fra drift og vedligeholdelse af jernbanenettet.
- Vi har en lang række projekter på drift og vedligeholdelse, som er vores faste omsætning. Det giver en god udjævning i forhold til projekter, der har en koncentreret omsætning fra påske til efteråret, forklarer han.
Derudover fremhæver han nogle af selskabet store projekter i løbet af året som letbanen på Ring 3, elektrificeringsprojektet af jernbanen og nogle større stationsombygninger i det jyske.
- Aktivitetsniveauet har i regnskabsåret været højere end forventet. Der er på den baggrund opnået en omsætning cirka 15 pct. højere end forventet, skriver selskabet i ledelsesberetningen.
Overskudsgraden – resultat af den primære drift sat i forhold til omsætningen – er faldet fra 8,2 pct. til 5,8 pct. Thomas Mollerup afviser, at det er et udtryk for, at det er blevet sværere at tjene penge, men henviser igen til årets projektsammensætning.
Selektiv udvælgelse
Er I blevet klogere på, hvilke projekter I gerne vil undgå?
- I budgettet for det kommende år har vi sænket snorhøjden for omsætningen, det er et udtryk for en selektiv ordreerhvervelse, siger direktøren.
Ifølge ledelsesberetningen forventer Aarsleff Rail en omsætning på 1,5-1,56. mia. kr. for regnskabsåret 2024/25.
- Det, vi laver, er en people business, så det gælder om at have de rigtige kompetencer på plads. Har man ikke det, risikerer man at ramme ind i projekter, der ikke er rentable. Det vil vi jo gerne undgå, siger Thomas Mollerup og tilføjer:
- Hvis ikke man føler, at organisationen er helt på plads til et projekt, så bliver det lagt til side, siger han.
Spændende marked
Selvom Aarsleff Rail forventer et lavere aktivitetsniveau i det kommende regnskabsår, så fortæller direktøren, at der er masser af attraktive muligheder.
- Der er masser af spændende projekter i markedet. Vi har netop fået kontrakt på fire rammeaftaler - manuel sporvedligeholdelse på fjernbanestrækningerne omkring København og S-banen og rammeaftaler om fjernelse af overflødig signaludrustning i forbindelse med indfasningen af det nye signalsystem samt kontrakt på ombygning af Aarhus hovedbanegård.
Han fortæller desuden, at man har fokus på at optimere forretningerne i Norge og Sverige.
- Vi er ved at få rettet op på udfordringerne i Norge og Sverige og er ved at organisere os efter de markeder, der er de to steder.
Regnskabsår | 2023/24 | 2022/23 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 1822,2 | 1751,8 |
Bruttofortjeneste | 175,3 | 213,7 |
Resultat af primær drift | 106,4 | 143,9 |
Resultat før skat | 108,6 | 136,4 |
Årets resultat | 83,7 | 106,0 |
Balancestatus | 944,3 | 868,9 |
Egenkapital | 334,7 | 301,2 |
Antal ansatte | 794 | 742 |
Kilde: CVR |