Aarsleff-selskab lander kontrakt til mere end en kvart milliard
Aarsleff Rail har vundet en stor opgave på hjemmebanen i Aarhus.
Selskabet, der er en del af landets suverænt største entreprenørkoncern, har nemlig vundet opgaven til en værdi af 340 mio. kr. med at modernisere Aarhus Banegård.
- Kontrakten på ombygningen af Aarhus Hovedbanegård er vigtig for Aarsleff Rail. Projektet er både stort og kompliceret samt vigtigt for miljøet, og det tiltrækker naturligvis vores kompetente medarbejdere, som søger helt særlige udfordringer, lyder det i pressemeddelelsen fra den øverste chef i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.
Projektet skal skabe kortere rejsetid og sikre muligheden for el-togdrift til den jyske hovedstad.
I december indgik de to parter den første kontrakt, der indebar etablering af depot- og arbejdsarealer forud for selve ombygningen. Og nu er der altså blevet sat underskrift på kontrakten, der skal sikre den omfattende ombygning.
Banedanmark kalder projektet afgørende for fremtidssikringen af fjernbanen i Danmark.
Længere perroner og el-tog
Ombygningskontrakten indebærer blandt andet flytning af alle sporskifterne i banegraven på strækningen ind til Aarhus Banegård, der skal sikre plads til arbejdet med perronerne, som skal fornyes og forlænges.
Desuden skal jernbanesporene sænkes for at skabe plads til master og kørestrøm under den trafikerede bro på M. P. Bruuns Gade.
Aarsleff Rail har erfaring med ombygning af flere af landets travleste togstationer som Københavns Hovedbanegård og Østerport Station, derfor ser Thomas Mollerup opgaven som skræddersyet til netop dem.
Udover opgavens kompleksitet og størrelse glæder direktøren sig også over det aftryk, som det færdige produkt vil have på miljøet:
- Samtidig glæder vi os naturligvis også over, at vi kan bidrage til reduceret luftforurening, mindre støj og de øvrige fordele, som følger med elektrificeringen af togdriften, udtaler Thomas Mollerup.
Arbejdet vil allerede gå i gang i slutningen af marts i år og forventes at stå klar i slutningen af 2026.