Aarsleff sætter opgaver til 700 millioner kroner på skinner
Aarsleff Rail har fyldt ordrebogen med fire nye rammekontrakter med Banedanmark.
I december indgik selskabet, der er en del af Aarsleff-koncernen, to rammeaftaler om fjernelse af overflødig signaludrustning i forbindelse med indfasningen af det nye signalsystem.
Og lige inden årsskiftet kunne selskabet skrive to ud af tre rammeaftaler for manuel sporvedligeholdelse på fjernbanestrækningerne omkring København og S-banen i bogen.
- Med de to rammeaftalekontrakter har vi markeret, at vi kan kombinere vores kundes behov for en hurtig start med en langsigtet indsats, siger Thomas Mollerup, adm. direktør hos Aarsleff Rail, i en pressemeddelelse.
De fire rammeaftaler har tilsammen en forventet omsætning på knap 700 mio. kr. fordelt over de næste otte år.
Nedtagning og vedligehold
Banedanmark har udbudt opgaven med at nedtage og indsamle gamle signaler, sikringshytter og master i to rammeaftalekontrakter henholdsvis øst og vest for Storebælt. Arbejdet skal begynde hurtigst muligt og danne grundlag for et langvarigt samarbejde over de næste otte år.
De to rammeaftaler for manuel sporvedligeholdelse af Banedanmarks strækninger omkring København og S-banen omfatter opgaver, som Aarsleff Rail har erfaring med fra tidligere kontrakter med både Banedanmark samt også nuværende kontrakter med eksempelvis Sund & Bælt og Aarhus Letbane.
- Drifts- og vedligeholdelseskontrakter er et fokusområde for os, fordi det medvirker til et kontinuerligt opgaveflow, der komplementerer vores mange projekter, som typisk er meget årstidsafhængige, forklarer Thomas Mollerup.
Sporvedligeholdelsesopgaverne omfatter eftersyn og periodisk vedligeholdelse af sporkomponenter, planlagte reparationsarbejder og afhjælpning af akutte fejl, herunder etablering af et døgnberedskab.
Kontrakternes udførelsesperiode løber fra 1. januar 2026 og fem år frem med mulighed for forlængelse med to gange et år, så kontrakten kan løbe i samlet syv år.