Debat: Giv anlægsbranchen et lærlingeløft
Når man hører fortællingen om, at Bygge- og anlægsbranchen er blandt de bedste på arbejdsmarkedet til at tage lærlinge, er det en sandhed med modifikationer. Anlægsbranchen halter nemlig langt efter byggebranchen, når det kommer til at tage lærlinge.
Derfor mangler anlægsbranchen allerede i dag kvalificerede hænder, på trods af, at den buldrer frem og har et højt aktivitetsniveau. Derfor skal vi bruge de offentlige lærlingeklausuler til at sørge for flere lærepladser.
I byggebranchen har den almene boligsektor et krav om 14 procent lærlinge, og mange kommuner har et krav om 10 procent. Krav, der angiveligt opfyldes uden de store problemer af virksomhederne. Men når vi taler om anlægsprojekter, er kravene langt mindre ambitiøse, og mange steder sættes der slet ikke en procent-målsætning for andelen af lærlinge.
Et konkret eksempel er et statsligt byggeri af en jernbanebro i det sydlige Danmark. Kontraktsummen på er byggeriet er kr. 500 millioner, og projektet løber over 3 år. Her er kravet på kun 5 lærlingeårsværk. Det betyder, at der kan blive uddannet svarende til 1,5 lærling i hele projektet. Det er ikke et mål der måles i procenter, men i promiller. Når så store projekter har så lave mål for lærlinge, så får vores lærlingeklausuler ikke den effekt, vi som samfund har brug for.
Anlægsbranchen er i dag præget af en højere gennemsnitsalder end i byggebranchen. Hvis vi skal sikre, at der er kvalificerede hænder til de kommende års mange anlægsprojekter, er det en bunden opgave at få skruet op for på antallet af lærlinge. Derfor er det afgørende, at statslige bygherre, regioner, kommuner og offentlige forsyningsselskaber tør sætte modige og ambitiøse mål for andelen af lærlinge på deres mange store projekter. De i Anlægsbranchen der er bedst til at tage lærlinge, vil uden problemer kunne opfylde et ambitiøst lærlingemål, også selvom det kræver at nogle af de store entreprenører skal gøre sig umage.
Hvad hvis vi ikke kan få de efterspurgte lærlinge?
Når vi ser på de virksomheder, der er bedst til at rekruttere lærlinge, kan de godt tiltrække
tilstrækkeligt med lærlinge, så virksomheder bør kunne opfylde kravene, hvis de gør sig umage. Samtidigt er gode muligheder for at få en læreplads også med til at sørge for, at der kommer flere på uddannelserne
Endelig er der også den mulighed at tilbyde en af de mange erfarne uden svendebrev en læreplads.
De offentlige bygherre er med til at forme og præge bygge- og anlægsbranchen. Lad os lade vores alle sammen offentlige bygherre trække anlægsbranchen i en mere positiv retning og lave ambitiøse lærlingeklausuler. Det er til gavn for bygherre, entreprenører, lærlinge og samfundet.