Grøn omstilling: El-maskiner kæmper med træg finansiering
Udrulningen af den grønne omstilling har svære kår i dele af den danske bygge- og anlægssektor. Udbredt konservatisme i dele af byggesektoren kombineret med spørgsmål som ”hvem skal betale” og ”kan det overhovedet fås” er det man møder i branchen, når man spørger ind til det. Det samme gælder finansieringen af emissionsfrie maskiner, som hidtil har været lidt af en hurdle.
Men i takt med at kravene til anvendelsen af elektriske maskiner stiger, så er behovet for finansiering kommet mere i fokus.
Danmark er bagud
- Der er steder i Europa, hvor man er noget længere fremme med finansieringen af elektriske maskiner, siger den danske repræsentant for det tyske finansieringsselskab Grenke, Steffen Olesen. Grenke beskæftiger sig udelukkende med leasing-finansiering. Han tilføjer:
- I Holland og Finland er man for eksempel meget længere fremme. Vi har i Grenke ganske godt fat i det danske marked for leasing af traditionelle entreprenørmaskiner generelt, men udbredelsen af elektriske maskiner i Danmark er meget bagud i forhold til de andre nævnte markeder, så derfor er der i sagens natur ikke noget stort marked endnu, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Der er steder i Europa, hvor man er noget længere fremme med finansieringen af elektriske maskiner, Steffen Olesen, Grenke.
Fordele til de grønne
Det tyske selskab har fire kontorer i Danmark, i hhv. Aarhus, Køge, Odense og Herlev. Selskabet har en grøn profil på de øvrige markeder og er også villig til at tilbyde den grønne profil i Danmark.
- Der er penge at spare ved at købe og leasingfinansiere en elektrisk maskine hos os. En tommelfingerregel er, at man kan spare en til halvanden procent, hvis man vælger elektrisk drift.
- Vi kan overordnet refinansiere billigere, når det er grønne maskiner, og dermed kan vi også leasingfinansiere billigere, siger han, og påpeger at det naturligvis er en vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Bygherrer med
KommuneKredit meddelte forleden, at man er villig til at leasingfinansiere emissionsfrie maskiner for kommuner og regioner, der måtte være interesseret. KommuneKredit er med i skaleringsprojektet, som CO-PI, Center for Offentlig-Privat Innovation tog initiativ til i november sidste år.
- Der er nogen der har misforstået situationen en smule. Vi kan jo ikke tilbyde leasing på det private marked. Det er udelukkende kommuner og regioner, der kan opnå denne finansiering. Det nye er, at vi faktisk gerne må leasingfinansiere maskiner – så længe det er finansiel leasing, siger Lars Brogaard, senior kunderådgiver i KommuneKredit, til Licitationen Byggeriets Dagblad.
- Kommuner og regioner må ikke låne til driftsmidler, men de må gerne lave en leasingaftale. På den måde undgår de at binde kapital og kan udjævne udgifterne over flere år, siger han.
Han forestiller sig at det er vej- og parkafdelinger, entreprenørgårde mv. der kan have fornøjelse af denne ydelse.
Samme vilkår
KommuneKredit har i dag leasingaftaler på cirka 8.600 køretøjer, hvoraf 25 procent er eldrevne, og tendensen er opadgående, fordi eldrevne køretøjer tegner sig for cirka 50 procent af nytilgangen. Man har dog endnu ingen erfaring med leasingfinansiering af elektriske maskiner som sådan.
Lars Brogaard understreger overfor Licitationen, der ikke er tale om nogen særlig begunstigelse af elektriske maskiner i forhold til de traditionelle.
Pengeinstitutter tøver
De danske pengeinstitutter har ikke haft travlt med at komme på banen med gode tilbud på den grønne omstilling. For nogen tid siden spurgte vi i SparNord. Her var svaret, at man kigger på det, men der er ikke for nuværende konkrete planer. Og det lader til at være en generel trend i pengeinstitutterne.