23948sdkhjf

Kloakmesse: Maskinerne er en del af showet

Kloakmessen i Fredericia bød udover rekordbesøg også på maskiner, og selvom der blev talt om el, var de fleste maskiner af den traditionelle slags

Der gik 4.300 gæster igennem tælleapparaterne i Fredericia til Kloakmessen. Det er faktisk 1.000 gæster flere end for to år siden. Og messen dækker også et større real, både på antallet af udstillere og på størrelsen af deres stande. Flere ville have flere produkter med på udstillingen. Og samtidig må man konstatere, at kloakbranchen er travl. Virkelig travl. De store nedbørsmængder, oversvømmelse mv. har gjort sit til at det summer i branchen. 

Diesel dominerer

Kloakmessen bød også på entreprenørmaskiner til branchen. Og snakken gik også på elmaskiner. Der var også elmaskiner på messen, men det er fortsat et mindre antal maskiner.

- Problemet med elmaskiner er som jeg ser det, den korte aktionstid. De maskiner som klientellet her på messen anvender, er ofte til ledningsarbejde, og derfor flyttes maskinerne fra position til position. Derfor skal der også være mulighed for en mobil opladningsenhed, og det skal være så meget strøm, at den kan lades op på en spisepause. Ellers er det for ineffektivt, siger Palle Andersen, distriktschef fra Stenderup Maskiner, der har Bobcat-importen i Danmark.

- Problemet er jo, at de relativt små maskiner skal have kabine på, og så kommer alt ekstraudstyret som vinduesviskere, varme og ventilation. Det tager strøm alt sammen. Men selvfølgelig bliver teknologien bedre og bedre, tilføjer han.

Problemet med elmaskiner er som jeg ser det, den korte aktionstid. De maskiner som klientellet her på messen anvender, er ofte til ledningsarbejde, og derfor flyttes maskinerne fra position til position. Derfor skal der også være mulighed for en mobil opladningsenhed Palle Andersen, distriktschef, Stenderup Maskiner.

Har elmaskiner

Bobcat har elmaskiner. En ét-tons gravemaskine kaldet E10, og en to tons model E19 på el.

- Vi ved jo godt, at udviklingen går i den retning. Vi venter egentligt bare på, at vi faktisk kan skaffe maskinerne, og at teknologien udvikler sig, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Han tilføjer at man skal til et stort forhandlermøde om et par uger, og at fremtiden for elmaskiner her vil blive tegnet op, så man bedre kan fortælle kunderne, hvad der er i vente på den front.

Zeppelin på vej

Det ene hjørne af den store messehal var dedikeret til elektriske maskiner. En sandkasse var bygget op, hvor man kunne prøve gravemaskine, læsser og jordlopper mv. på strøm.

Det altovervejende var dog stadig maskiner på dieseldrift, og når man spørger kunder og udstiller, så handler det jo om prisen, og ikke mindst om mobiliteten.

Sådan var det også hos Zeppelin. Men planerne for introduktionen af Caterpillar entreprenørmaskiner på el er store. Senere på foråret introducerer man i England de første CAT-maskiner på el:

Der kommer senere på foråret en gravemaskine på 2 tons og en læssemaskine på 5,5 tons. Og det det større segment kommer der en 320’er altså en gravemaskine på 20 tons på strøm. Og der vil komme en 950’er, en læssemaskine på 20 tons.

- Her vil vi også introducere nogle powerbanks til at lade maskinerne op med, men fælles for dem, er at de kan køre 5-6 timer kontinuerligt på en opladning, fortæller Poul Halling, produktspecialist i Zeppelin. Han tilføjer at de første maskiner vil komme i markedet gennem Zeppelin Rental.

Klimaproblemer og vandafledning vil give en masse arbejde i de kommende år Poul Halling, produktchef Zeppelin.

Hos Zeppelin tror man meget på det nye tiltag, og på markedet i det hele taget.

- Klimaproblemer og vandafledning vil give en masse arbejde i de kommende år, siger Poul Halling.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094