23948sdkhjf

"Sejrende skønhed" på 110 ton skal skybrudssikre hovedstaden

Kæmpe boremaskine skal de næste måneder bore sig 702 meter gennem den undergrund for at holde København fri for oversvømmelser ved skybrud

"Jeg døber dig Sigrid."

Sådan lød ordene fra viceprojektleder Mariela Velanova-Petersen fra Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, som onsdag havde æren af at navngive den 110 ton tunge boremaskine, der de næste tre måneder skal bore sig 702 meter gennem undergrunden fra Kalvebod Brygge og frem til Halmtorvet I København.

Hofor har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til vores tunnelboremaskiner, og navnet Sigrid betyder "sejrende skønhed", så det er et navn, der passer godt til opgaven. Adm. direktør i Hofor, Henrik Plougmann Olsen

Det sker som led i byggeriet af den 1,3 kilometer lange Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, der udgør en central del af skybrudssikringen af det østlige Frederiksberg og Vesterbro.

Dåben fandt sted på kanten af en enorm boreskakt på Kalvebod Brygge og blev ledsaget af klapsalver fra projektfolk fra entreprenørerne NCC og SMET, bygherrerne Frederiksberg Forsyning og Hofor samt rådgivere fra Niras.

"Sejrende skønhed"

At maskinen har fået navnet "Sigrid", er ikke en tilfældighed.

- Hofor har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til vores tunnelboremaskiner, og navnet Sigrid betyder "sejrende skønhed", så det er et navn, der passer godt til opgaven, siger adm. direktør Henrik Plougmann Olsen fra Hofor.

Med en diameter på 3,6 meter og en kampvægt på 110 ton har Sigrid sin egen rustikke skønhed og afgjort også styrken til at sejre på sin krævende rejse frem mod Halmtorvet.

Helt klar til at gå i gang

NCC og SMET vandt opgaven i et joint venture i oktober 2021. Den samlede værdi svarede til 280 mio. kr., hvoraf NCC’s andel af opgaven ligger på omkring 220 mio. kr.

- At anlægge en tunnel på en strækning med så stor kompleksitet er en krævende opgave. Sigrid skal både bore under veje, jernbanespor og hele Kødbyen samt meget tæt på Metro-linjen, siger Bjarki Finbogasson, områdedirektør i NCC.

Bulderbasse

Den 110 ton tunge maskine og en masse hjælpeudstyr er ankommet fra Belgien med lastbil og er blevet hejst ned i jorden og rigget til på byggepladsen ved Kalvebod Brygge 45.

Kalvebod Brygge Skybrudstunne

  • Kalvebod Brygge Skybrudstunnel bliver 1,3 km lang og skal være færdig i 2026
  • Tunnelrørene løber 18-20 meter nede i jorden og har en indvendig diameter på op til 3 meter
  • Tunnelen kan i sig selv opbevare 10.000 kbm skybrudsvand, svarende til tre gange Rundetårn fyldt med vand, indtil der er plads på rensningsanlægget. Dermed undgår man i de fleste skybrudssituationer at lede vand ud i havnen
  • Tunnelen og en tilhørende pumpestation ved Kalvebod Brygge kan lede 20 kbm vand væk fra byen - i sekundet.
  • Første etape af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel blev boret af maskinen "Signe" i første halvdel af 2023- på strækningen fra Gammel Kongevej til Halmtorvet (i alt 535 meter).
  • Det er Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, og Frederiksberg Forsyning, der anlægger tunnelen
  • NCC/SMET er entreprenør på projektet
  • Niras er rådgiver på projektet

Kilde: Hofor

Ifølge planen skal Sigrid nu bore sig cirka 8 meter frem om dagen mod Halmtorvet, hvor hun hejses op til april.

20 kubikmeter vand i sekundet

Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er en meget vigtig brik i de flere hundrede løsninger, som skal sikre Frederiksberg og København mod oversvømmelser som følge af skybrud og kraftig regn.

Tunnelen bliver op til tre meter i diameter og kan i sig selv opbevare 10.000 kubikmeter vand, hvilket svarer til tre gange Rundetårn fyldt med vand.

I meget kraftige skybrudstilfælde kan en pumpestation ved Kalvebod Brygge pumpe vandet op fra tunnelen og ud i havnen med en hastighed på 20 kubikmeter vand i sekundet.

- Vi håber at kunne invitere naboer og andre interesserede på besøg i tunnelen, inden den tages i brug i 2026, så man kan få sig en oplevelse af dimensionerne helt tæt på, siger Henrik Plougmann Olsen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203