Brændselsceller til opladning af entreprenørmaskiner
Uanset hvilket brændstof, der anvendes i entreprenørmaskinerne på byggepladsen, så skal de fyldes op med det ene eller det andet. Det gælder også elektriske maskiner. De fleste skal endnu lades midt på dagen, fordi batteripakkerne endnu ikke rækker til otte timers arbejde.
Enkelte kan dog klare end dag, men så skal der tankes til næste dag. En løsning er brændselscelleteknologi, som faktisk er både kendt og udbredt teknologi. Her er brint eller hydrogen som det også kaldes, hovedbestanddelen, og de eneste udledninger der kommer fra en brændselscellegenerator, er vand og strøm.
Sikkert at arbejde med
- Hydrogen er blevet så sikkert at arbejde med, at det sagtens kan flyttes. Det kan tåle varme og kulde, skub og skrammer, så risikomomentet er fjernet. Med en brændselscelle på byggepladsen, der forsynes med hydrogen i sæt af 12 flasker, som er samlet i en ramme, er der styr på både sikkerhed og forsyning. Det siger Niels Villumsen, CEO i Awilco, der har hovedkontor i Ll. Skensved på Sjælland.
Mens en dieselgenerator buldrer derudad og æder den ene liter diesel efter den anden, så tilpasser en brændselscelle sig det øjeblikkelige træk på strøm, og dermed er forbruget meget væsentligt mindre Niels Willumsen, CEO Awilco.
- Mens en dieselgenerator buldrer derudad og æder den ene liter diesel efter den anden, så tilpasser en brændselscelle sig det øjeblikkelige træk på strøm, og dermed er forbruget meget væsentligt mindre, fortæller han
Stor erfaring
Firmaet har solgt brændselsceller i 20 år, så teknikken er for længst på plads. Men tilgængeligheden af den grønne hydrogen er endnu ikke høj nok. Men brint kan man sagtens skaffe. I Danmark er der to steder, man kan få det, Linde og Strandmøllen.
- Mange tror, at brint er farligt. Det er det også under de forkerte forudsætninger, men systemerne er i dag så udviklede, at det absolut ikke er et problem sikkerhedsmæssigt, blandt andet fordi trykket er sænket væsentligt, siger han til Licitationen -Byggeriets Dagblad.
Firmaet har en standard brændselscelle på 8,5 kW, men har en ny model på 50 kW på vej, og så ligner det noget.
- Vedligeholdelsen på en brændselsceller er cirka fem minutter pr. år, hvor man lige skal skifte nogle filtre. Systemet larmer ikke mere end en opvaskemaskine, nemlig 40 dB, så der er rigtig mange fordele ved det, siger han.
Store muligheder
Det er et tysk produkt, firmaet sælger. Det kommer fra FSC, som er en af europas store leverandører af brændselsceller, og størrelsesmæssigt har man brændselsceller fra 2,5 til 50 kW.
- Vi ser store muligheder i at lade elektriske entreprenørmaskiner, netop fordi teknologien jo gør, at de elektriske maskiner kan køre, så længe der er rigelig strøm til rådighed, hvad enten det er et ladekabel, batterier, der udskiftes og sættes til ladning natten over. Der er også producenter på vej med brintmotorteknologi, som vi også kan forsyne, så mulighederne er mange. Det handler blot om at brinten fremstilles grønt, så er det virkelig noget der rykker på CO2-regnskabet, siger han til Licitationen.
Brinten er på vej
Selvom en række brinttankstationer netop er lukket i Danmark, fordi der ikke kører ret mange brintbiler rundt endnu, så er er brint til at få på industrielle anlæg, der producerer brint til mange formål. Brinten fragtes på flasker, der er transportsikre med et tryk på 200-300 bar. Flaskerne kan tåle hård behandling. Noget brint fremstilles grønt, men ikke alt.
Britiske JCB er på vej med entreprenørmaskiner, der kører på brint, Dertil kommer et mobilt forsyningsanlæg, Her har man dog ikke den støjmæssige fordel. idet der stadig er tale om en forbrændingsmotor, som kører på brint.