Svensk stålkæmpe blander sig i debatten om ny Øresundsforbindelse
Nordens største producent af handelsstål, svenske SSAB, blander sig nu i debatten om en ny Øresundsforbindelse.
Det sker i en artikel på Europasporet, som er en af kandidaterne til en eventuel ny forbindelse.
Ifølge Magnus Eliasson, Rail Transportation Manager, SSAB, vil Femern-forbindelsen have en positiv effekt på selskabets transport til kontinentet gennem kortere rejsetid sammenlignet med togfærgerne.
- Kapacitetsmæssigt er det også positivt, men forbindelsen får først gennemslagskraft i kombinationen med en ny Øresundsforbindelse, der også øger godskapaciteten, siger han i artiklen.
SSAB transporterer hvert år 200.000 tons gods over Øresundsforbindelsen.
Det svarer nogenlunde til 3300 jernbanevogne. Samtidig sender man den dobbelte mængde gods med de sydsvenske togfærger fra Trelleborg.
Problemet er blandt andet tysk. Ved Kielerkanalen er der vægtbegrænsninger, der gør, at flere af transporterne er for tunge til at rejse gennem Jylland videre ned til Tyskland.
Når Femern-forbindelsen åbner i 2029 skabes i udgangspunktet en kortere strækning for godstransporter mellem Sverige og kontinentet, men altså kun, hvis der også kommer mere kapacitet over Øresund.
SSAB er en del af en større industriel satsning i det nordlige Sverige, hvor der arbejdes med bæredygtige løsninger i blandt andet fossilfrit stål. SSAB sigter på at blive første producent af fossilfrit stål i 2026.
I hjemlandet har koncernen produktion i Luleå, Borlänge og Oxelösund.