Entreprenør: Vil gerne have større el-maskiner
Det er stadig relativt nyt farvand, når det gælder alternative drivmidler i entreprenørmaskinerne. Miljøbrændstoffer som HVO-diesel er vundet noget frem, men rykker ikke nok i CO2-regnskabet. Eldrift er formentligt den alternative driftsform, der er længst fremme lige nu, mens brint stadig er under udvikling.
Fælles for de to driftsformer er der problematikker omkring distributionskanaler, når det kommer til hhv. adgangen til strøm, og tilgængeligheden og transporten af brint.
Løsninger findes
I Licitationen har vi i den senere tid skrevet om, at der nu er ved at komme løsninger - også for de større maskiner. Eksempelvis kan man nu få gravemaskiner på 26 ton, der fra ny er konverteret fra diesel til el. Brintmaskiner er inden for rækkevidde om et par år.
Men er branchen klar til at favne dem? Vi har spurgt i Tscherning, der er en af landets største nedrivningsvirksomheder og anlægsentreprenører:
Her siger maskinchef Erik Høi:
- Vi køber hele tiden elektriske maskiner. Hidtil har det dog været elmaskiner op til tre tons. Større har vi ikke kunnet få dem, siger han, og tilføjer at der nu er et interessant bud fra Hyundai på en fra ny ombygget 26 tons gravemaskine, der kan køre en hel arbejdsdag på en opladning.
Vi køber hele tiden elektriske maskiner. Hidtil har det dog været elmaskiner op til tre tons. Større har vi ikke kunnet få dem Erik Høi, maskinchef Tscherning.
Økonomi og drift
- Det er da klart interessant. Men vi mangler at dykke ned i noget teknik, og som med alle andre elektriske maskiner taler vi jo om en væsentligt højere pris. Spørgsmålet er om det til dels kan opvejes af de besparelser, der er på service, drift mv. Dertil kommer finansieringen. Kan vi få en mere attraktiv finansiering, fordi det er en miljøvenlig maskine? Og hvad med eventuelle støtteordninger, spørger han.
Erik Høi er dog helt klar over at presset på omstillingen kun vil stige. Bygherrerne begynder for alvor at stille krav, og vil man have arbejdet, så er der kun en vej, nemlig at omstille til grøn drift.
Efterspørgsel og krav
- Det handler jo dybest set om efterspørgsel og krav. Efterspørgslen på elektriske maskiner vil være der, når kravene kommer, hvad de så gør langsomt nu. Derfor er vi også nødt til at interessere os for tilgængelige løsninger, og så vælge det vi tror mest på, siger Erik Høi til Licitationen.
Vi har også spurgt i Sparnord Leasing, hvad de har af pakker til kunder, der gerne vil lease grønne entreprenørmaskiner. Svaret er: Ingenting.
Vi har da fokus på det og nogle overvejelser, men vi har ingen kampagner der kører på dette område for nuværende Preben Sørensen, kundechef Sparnord Leasing
- Vi har da fokus på det og nogle overvejelser, men vi har ingen kampagner der kører på dette område for nuværende, siger kundechef Preben Sørensen til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Peter Daugbjerg, importør af Hyundai, tilbyder en ny Hyundai gravemaskine på 26 tons, ombygget til el og med udskiftelige batterier, mener at branchen skal til at komme i gang:
- Hvis vi mener noget med den grønne omstilling, hvis målene skal nås, så skal branchen, det vil sige både bygherrer, rådgivere, entreprenører, leverandører og ikke mindst også finansieringskilderne, altså til at tage sig sammen, siger han, og tilføjer at det jo ikke kun gælder byggepladserne i byerne.
- Det handler også om de følsomme naturparker, anlægsprojekterne, veje mv. Det haster, siger han og henviser til Holland, hvor man har udskudt en række projekter i Natura 2000 områder for at støtte branchen til at udvikle ny teknologi, som han nu kan tilbyde i Danmark.
-Børnesygdommene er for længst overstået. I Holland har man også et pointsystem, som tilgodeser elektriske maskiner. Der er ingen grund til at opfinde tingene to gange. Vi kan bare kopiere det man gør i Holland, siger han.