Tonstung flydeport i aktion
Endnu en milepæl.
Sådan bekriver Femern A/S selv, at man kort før weekendens storm for første gang flyttede den 21 meter høje flydeport. Porten forsegler de dybe bassiner, før tunnelelementerne kan bugseres ud.
- Vi kan nu vinge endnu en milepæl af på tjeklisten – vi har nemlig for første gang flyttet vores flydeport, som indtil nu har stået midt i bassin B, hvor den er blevet støbt, skriver Femern på Facebook om testen.
Flydeporten er 50 meter bred og støbt i beton. Dens indre består af otte hulrum, der gør, at entreprenøren FLC kan hæve og sænke vandstanden i porten og derved flytte porten rundt i bassinerne.
Pumpestation
Flydeporten er indrettet med en pumpestation, så vandstanden kan hæves og sænkes i bassinet, når et tunnelelement skal transporteres fra fabrikken og ud i arbejdshavnen, oplyser selskabet i opslaget.
Bassinerne blev for nyligt fyldt med vand i en kontrolleret proces.
Hvert af de tre bassiner består af en lav ende og en dyb ende. Når et tunnelelement fra 2024 skal flyttes ud og nedsænkes, hæver man vandstanden i bassinet, der stiger til flere meter over havoverfladen.
Elementerne, der vejer op til 73.000 tons, bliver hydraulisk skubbet ud i bassinet på særlige skinner, der er bygget til formålet. En dansk virksomhed påfører skinnerne lag af epoxy, så elementerne 'glider' ud fra fabrikken.
Efter elementet er skubbet ud i bassinet, sænkes vandstanden til niveau med havoverfladen, hvorefter elementet bugseres ud i arbejdshavnen.
Her fyldes de med ballast, da elementerne flyder af sig selv og ikke vil synke til havbunden uden.
Artiklen er en del af temaet Femern.