23948sdkhjf
Del siden
Annonce

PanzerGlass viser LCA-resultater: Sådan gjorde de

Den danske virksomhed PanzerGlass, der er en af verdens førende producenter af beskyttelsesglas til mobiler og tablets, er gået foran med gennemsigtighed i sin bæredygtighedsrejse. Nu præsenterer de de første resultater fra en omfattende Life Cycle Assessment (LCA) udført i samarbejde med Bureau Veritas. Men rejsen til resultaterne har været mindst lige så vigtig som tallene selv.

Ved IFA, Innovation For All, i Berlin 2024 stod PanzerGlass’ COO, Casper Aaen, på scenen foran en fyldt sal og delte de første LCA-resultater. Det har krævet over et års dataindsamling fra hele værdikæden at kortlægge produkternes samlede miljøpåvirkning.

Nu blev kortene lagt på bordet. Foran hele branchen.

“Vi har valgt at være fuldt gennemsigtige i vores bæredygtige rejse, selvom vi løber en risiko. Der er stadig forskellige måder at måle miljøpåvirkning på, og derfor risikerede vi, at vores resultater ville fremstå dårligere end andre i branchen,” fortæller Casper Aaen om oplevelsen i Berlin:

“Men med Bureau Veritas som internationalt anerkendt partner i ryggen og en velkendt systematisk metode bag LCA-resultaterne, vidste vi, at vores data var robuste og pålidelige.” 

Indsamling af data fra hele værdikæden

Et år forinden stod Casper Aaen på en helt anden scene og gjorde sine første erfaringer med denne komplekse dataindsamlingsproces. Han var rejst til Asien for at mødes med leverandører til PanzerGlass og for at fremlægge virksomhedens bæredygtighedsplan.

Her opdagede han, at transparens var et nyt og uvant koncept i værdikæden, og det kom bag på ham, hvor svært det var at få udleveret primær data.

“Vi ønskede med mødet at finde løsninger til at mindske vores miljøpåvirkning gennem hele produktets livscyklus - fra råmaterialeudvinding til produktion og transport og senere kundernes brug og bortskaffelse.” fortæller han, men for mange af leverandørerne var det en helt ny dagsorden.

“Selvom vi samarbejder med nogle af de stærkeste på markedet, var de slet ikke med på den her rejse. I PanzerGlass vil vi gerne være nemme at arbejde sammen med. Derfor stiller vi alle vores data til rådighed inde i PIM (Product Information Management) systemet. Men jeg mødte skepsis. Leverandørerne havde simpelthen aldrig fået den her slags spørgsmål før”.

- Og det blev starten på et helt nyt leverandørsamarbejde.

Stort behov for fælles standarder

LCA-resultaterne, som Casper Aaen med stolthed kunne præsentere på scenen i Berlin året efter, har krævet, at PanzerGlass har taget ansvar for at styrke forståelsen af bæredygtig forretning i hele værdikæden. Et arbejde, der var langt mere ressourcekrævende end først antaget, og som også undervejs åbnede for problematikker af både kulturelle, økonomiske og politiske karakterer.  

For Casper Aaen står det ganske klart: “Der er brug for fælles standarder, hvis vi nogensinde skal lykkes med at måle bæredygtighed og gøre det muligt for kunderne at forstå og sammenligne på tværs af producenter”.

En livscyklusvurdering giver et troværdigt udgangspunkt, fordi den bygger på de internationale standarder i ISO 14040-serien. På den måde bliver den et reelt værktøj til at dokumentere miljøpåvirkning på tværs af brancher, producenter og markeder.

Her kan du se de 4 overordnede trin i en LCA

Et godt råd: start nu!

LCA-resultaterne har påvirket PanzerGlass’ interne processer og go-to-market-strategier. COO Casper Aaen håber også, at virksomhedens åbenhed kan være med til at inspirere andre til at gå i gang:

“Hvis man ikke er startet, er tiden nu. Det er en langsigtet investering at få styr på sine bæredygtighedsdata, men det er også en konkurrencefordel at kunne levere dem,” siger han.

Kravet om dokumenteret bæredygtighed vil stige, både fra lovgivningen, men også fra samarbejdspartnere, der ligesom PanzerGlass skal indhente data gennem hele værdikæden. På den måde bliver alle virksomheder ‘ramt’, men Casper Aaen påpeger, at PanzerGlass startede sin rejse af ansvarsfølelse.

“Som global virksomhed når vi flere millioner mennesker verden over, og derfor er vi forpligtet til at tage ansvar. At drive virksomhed handler ufravigeligt om at tjene penge på den korte bane, men hvis man også vil være der på den lange bane, skal man have et større perspektiv.” siger han, mens han slår fast, at der ikke er tale om idealisme:

“Behovet for bæredygtighed er tydeligt, uanset hvor man bevæger sig i verden,” afslutter han. Selv har han for nylig rejst til den sydlige marokkanske Sahara-ørken for at gennemføre Marathon des Sables og er blevet en vigtig erfaring rigere, hvad angår klimaændringer, der nu også er en personlig drivkraft: “Vi taler om verdens tørreste ørken - og så regnede det under hele løbet, så vi var nødt til at ændre ruten. Det var rystende”.

Bureau Veritas udfører livscyklusvurderinger for både danske og internationale virksomheder, og de bygger på de internationale standarder i ISO 14040-serien. Vi kan også hjælpe med at vurdere, om en LCA er det rigtige for jer.

Bureau Veritas
Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia
Vesterbrogade 149, 1620 København V
Bavnehøjvej 5, 1. sal, 6700 Esbjerg
7000 Fredericia
Fredericia Kommune
Danmark

Kontaktperson

TR
Tomas Riegels-Jørgensen
tomas.jorgensen@bureauveritas.com

Send til en kollega

0.047