Splitleasing - det nemme alternativ !
Nej, det er ikke en delebil – og så alligevel. Splitleasing er en finansiel leasingform, som også kaldes deleleasing. Der er nemlig tale om, at en privatperson deler driften af bilen med firmaet – så driften bliver betalt efter forbrug.
Der er mange penge at spare ved splitleasing. Det kan hurtigt blive en stor fordel fremfor de traditionelle aftaler om firmabil med beskatning. Og så er det bare meget nemmere for alle parter.
Splitleasing handler om brug af bilen – er kørsel privat eller firma? Det afregner Dansk Splitleasing med hjælp af en gps. Og det sker uden bøvl med skat, kilometerpenge og løntilskud.
- Det er det enkle alternativ som i dag udfordrer traditionelle firmabilordninger, siger Steen Eintoft, direktør i Dansk Splitleasing, der fremhæver splitleasing som gennemsigtig og håndterbar for aftaleparterne.
- Det bliver næppe mere enkelt. Hvis gps’en fortæller, at der har været firmakørsel 80 procent af tiden, ja så betaler firmaet 80 procent af driften. Enkelt og lige ud af landevejen.
Plus for alle
Gevinsten er også administrativ. Ved en aftale med en medarbejder – eller direktøren selv – undgår bogholderiet at skulle afregne kilometerpenge eller kalkulere løntilskud, som hvis der stilles fri bil til rådighed. Der er heller ingen beskatning, da det ikke er virksomheden men leasingselskabet, der stiller bilen til rådighed.
Den private part undgår besværligt kilometerregnskab. Det klarer gps’en, når brugeren angiver turen som privat eller firma. Splitleasing ændrer ikke på befordingsfradraget, som også gælder ved splitleasing.
- Vi kalder det split, men der er i realiteten tale om to leasingkontrakter – én til firmaet og én til den privatperson, der råder over bilen. Og det betyder, at hvert part kun betaler det, som gps’en registreres. Og det regnskab tager vi os af hver måned, slutter Steen Eintoft.