Flere støjsvage og eldrevne vejstribemaskiner
Saferoad Services ønsker at sænke sin CO2-udledning pr. meter vejbanemarkering og bidrage til et bedre miljø og arbejdsmiljø i vejbranchen. Dette sker bl.a. ved at udskifte tunge og dieseldrevne vejstribemaskiner med lettere køretøjer og eldrevne trailere. To eldrevne trailere blev sat i drift i 2023, og i 2024 vil yderligere tre eltrailere komme ud på de danske veje.
Sidste år introducerede Saferoad Services (tidligere Eurostar) de to første eltrailere til vejbanemarkering i Danmark. Eltrailerne transporteres af mindre servicevogne og erstatter både dieseldrevne trailere og tungere vogntog bestående af specialbyggede vejstribemaskiner.
Eltrailernes gryder drives med strøm fra batterier, og biodiesel kan benyttes som reserve ved strømmangel.
"Vi har sat os for at reducere vores CO2-udledning år for år. Derfor er vi i gang med at udskifte dieseldrevne og tunge maskiner med lettere og mere eldrevet materiel. De to eltrailere, vi fik sidste år, fungerer rigtig fint, så nu indfaser vi yderligere tre og kan sende endnu mere af vores dieseldrevne og tungere materiel på pension," siger Jesper Wraae-Bess, administrerende direktør hos Saferoad Services.
Samme produkt med mindre energi
At lægge vejstriber ud er en energikrævende opgave. Det granulat, der bruges, skal varmes op til 180 grader, før det i flydende form kan lægges og fæstnes på asfalten. Det betyder samtidig, at materialet konstant skal holdes på 180 grader, så længe der arbejdes.
Eltrailerens gryde får sin energi fra et lithiumbatteri – eller fra biodiesel, hvis batteriet løber tør for strøm. Hvis arbejdet udføres ved en temperatur på 0 grader, bruger maskinen ca. én liter biodiesel i timen, hvilket er markant mindre end traditionelle trailere.
Joacim Holmberg, CEO hos RME, der leverer eltrailerne, anslår, at CO2-udledningen er 80-85 procent mindre, når vejbanemarkeringerne udføres med en eltrailer sammenlignet med traditionelle dieseldrevne maskiner.
Mindre støj for medarbejdere og naboer
Eltrailerne har også andre fordele. Både medarbejdere, der udfører vejbanemarkeringerne, og andre, der bor, arbejder eller færdes omkring vejstribearbejdet, vil opleve et ultralavt støjniveau.
"Det lave støjniveau omkring eltrailerne er en meget stor sidegevinst," siger Jesper Wraae-Bess, og fortsætter:
"Vores medarbejdere oplever, at eltrailerne har forbedret arbejdsmiljøet betydeligt. Miljøgevinsten på lydsiden er også en fordel i bymiljøet og for de mennesker, der bor i en gade, hvor der skal lægges nye vejstriber i løbet af natten."
Fleksibel og miljøvenlig vejbanemarkering
De to eltrailere, som Saferoad Services introducerede i Danmark sidste år, er allerede blevet brugt til vejbanemarkering rundt om i hele landet. Med yderligere tre eltrailere kan Saferoad Services tilbyde endnu flere kunder miljøvenlig vejbanemarkering. Desuden kan mere arbejde med vejbanemarkeringer udføres fleksibelt og i mindre etaper med det lettere materiel.
"Vi bruger eltrailerne til at udføre opgaver, hvor vores kunder stiller store krav til klimahensyn og minimal støj. Men derudover giver eltrailerne os også mulighed for at arbejde mere effektivt og fleksibelt i den daglige drift i hele landet," siger Jesper Wraae-Bess.
Fakta om eltraileren
Producent: RME - Road Marking Equipment of Sweden AB
Model: TRAILER TR 400 Lithium
Energi: Biodiesel samt 15 kWh (LiFePO4) lithiumbatteri
Forventet CO2-reduktion pr. enhed: Op til 2,5 ton årligt