Web-baseret vandaflæsningssystem til Rødekro Vandværk
Rødekro Vandværk er i fuld gang med at udskifte sine 2.900 konventionelle, mekaniske vandmålere med et BEACON web-baseret vandaflæsningssystem .
Systemet betår af ultralydsvandmålere kombineret med sendeenheder, som via det eksisterende mobiltelefonnet, sender forbrugsdata m.v. til en portal, som vandværket kan tilgå. Også forbrugerne kan tilgå data via en App.
På Rødekro Vandværk har de det store overblik og styr på vandforsyningen i kommunen.
Vandværksbestyrer Steen S. Holm kan døgnet rundt på sit BEACON fuldautomatiske, web-baserede vandaflæsningssystem følge med i, hvad forbruget er totalt og på hvert enkelt forbrugssted og får øjeblikkelig besked, hvis der er uregelmæssigheder som returløb, lækage, kontinuerligt forbrug, intet forbrug, lav batteritilstand, fejl o.l.
Han kan også tilgå systemet på sin mobiltelefon, hvilket forbrugerne også kan for deres egen vandmåler.
Rødekro Vandværk har et forsyningssystem, der er opbygget som et ring-net med 2.900 forbrugsmålere, to målere på trykforøgerstationer samt én hovedmåler på vandværket. Vandet hentes fra tre 100 m dybe boringer og filtreres og beluftes i lukkede tanke på vandværket.
Et system der er guld værd
”Vi er meget tilfredse med det nye system, som fungerer perfekt. Det er guld værd for både forbrugere og for os som vandværk, selv om det koster mere end et mekanisk system, som vi har haft tidligere”, siger vandværksbestyrer Steen S. Holm, Rødekro Vandværk.
”For Rødekro Vandværk er fordelene ved BEACON AMA blandt andet den enkle, hurtige og effektive lækagesøgning, indtægtsstyring, synliggørelse af vandbesparelser samt dataafstemning.
Det er også vigtigt, at vi har kunnet indstille vandværksspecifikke beredskabs- og aktionsgrænser og integrere systemet i vandværkets eksisterende økonomistyringssystem.
Frem for alt, så er systemet meget enkelt at bruge, idet enhver fejl kan lokaliseres til den konkrete målerinstallation.
En afledt effekt af installationen af de nye målere har i øvrigt været, at vi har færre problemer med forbrugere, der mener at målerne viser forkert. Nu kan alt kan dokumenteres med løbende aflæsninger og oversigter på både dags-, uge-, måneds- og årsbasis.”
Læs hele casen HER
For mere information kontakt:
Danilo Chiappini på mobil nr. 4064 3029 eller dc@loewener.dk