23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Saferoad skal levere 2.000 standere til jernbaneoverkørsler

I samarbejde med Thales, Pintsch og Strukton skal Saferoad i de kommende år monterer omkring 2.000 eftergivelige standere ved jernbaneoverkørsler for Banedanmark.

Danskerne kan se frem til flere tog til tiden, men også til bedre trafiksikkerhed, når Bane Danmark i de kommende år udskifter signalsystemerne på jernbanerne.

Banedanmark stiller krav om, at nye standere indenfor sikkerhedszonerne ved jernbaneoverskørslerne skal være eftergivelige. I forbindelse med opgraderingen af signalsystemet skal mange af de gamle master skiftes, og derfor skal de være eftergivelige. En eftergivelig mast knækker sammen, hvis en personbil kører ind i den, og dermed udgør masten en mindre risiko for trafikanterne.

Det var et konsortium bestående af den franske elektronikkoncern Thales og den tyske jernbaneentreprenør Strukton Rail, der vandt udbuddet af monteringen af et nyt signalsystem i Jylland i samarbejde med jernbanespecialisten Pintsch Bamag.

Saferoad har i den forbindelse indgået en aftale med parterne om at levere 2.000 eftergivelige standere til jernbaneoverkørslerne i Jylland over de kommende år.

Specialudviklet mast

Masten, som fremover skal stå ved mange jernbaneoverkørsler i Danmark, er en specialudgave af Norsafe®, som er en eftergivelige mast, der er udviklet af Saferoad.

”Grunden til at Banedanmark valgte Norsafe er, at den kan tåle et stort vindtryk, samtidig med at den er eftergivelig,” fortæller Jesper Hodal Kristensen, som er senior key account manager hos Saferoad. 

Han forklarer, at det tryk, der opstår, når et tog brager forbi med op imod 200 km/h, er meget stærkere, end de tryk, som standerne normalt udsættes for.

”Det er enorme kræfter, der er på spil. Derfor skal masten kunne holde til mere, end de master, vi normalt bruger ved vejene,” siger Jesper Hodal Kristensen.

Kan bruge erfaringerne

Der er gået mange timer med at udvikle masten, så den lever op til kravene. Jesper Hodal Kristensen fortæller, at den første kontakt til entreprenøren var for seks år siden. Siden da har Saferoads ingeniører i fire år arbejdet på at forbedre produktet.

”De erfaringer, som vi har gjort os i forbindelse med udviklingen af den her mast, dem kan vi bruge i andre sammenhænge også. Der er nye ting på vej, hvor vi bruger de ting, vi har lært,” siger han.

De første master er allerede monteret. Efter planen skal de omkring 2.000 eftergivelige standere leveres over de næste fire år.

Læs artiklen på Saferoad.dk

Saferoad Traffic A/S
C/O Hvidkærvej 33
5250 Odense SV
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK21778702

Send til en kollega

0.094