iBinder -web-håndtering af byggeprojekter og ejendomsadministration
iBinder håndterer byggeprojekter og ejendomsadministration på en hidtil uset brugervenlig og økonomisk måde. iBinder består af fire moduler; Projekt, Udbud, Administration og Arkivering.
_________________________________________________________________________________
iBinder forhandles i Danmark af NTI CADcenter. Kontakt Ole Folmann på telefon 70 10 14 00 eller på e-mail: of@nti.dk.
_________________________________________________________________________________
En fælles platform til byggeprojektets deltagere
Med modulet "projekt" får projektgruppen i et byggeprojekt en fælles platform, hvor alle typer af dokumenter kan lagres og deles. Med den indbyggede informationsassistent, holdes den enkelte bruger orienteret om alle ændringer i projektmappen.
For at øge brugervenligheden efterligner og effektiviserer iBinder den metode, som arkitekter, rådgivere, entreprenører og andre allerede benytter gennem byggeprocessen. Dette betyder at iBinder kombinerer en simpel brugergrænseflade med en kraftfuld og intelligent kerne, som blandt andet er integreret med CAD- og distributionsværktøjer.
iBinder kan sammenlignes med den traditionelle reol med ringbind, som står på kontoret. Hvert ringbind ses i iBinder som en elektronisk mappe med indholdsfortegnelse og faner til regnskaber, tegninger, oversigter, notater, skemaer, deltagere og meget mere. I reolen ses alle aktive projekter samt en personlig mappe, der indeholder virksomhedens data, f.eks. egne distributionslister.
Via forskellige faner er det nemt at vælge, hvilke poster der skal arbejdes på. Hver fane har sine unikke egenskaber til at gemme eksempelvis referater, tegninger, lister, osv. Fanen for CAD-filer er f.eks. tilpasset, så den bedst opfylder CAD-brugernes behov for enkel fil-upload og automatisk metadata-registrering fra tegningen.
Sporbarhed og kontrol i alle udbudsforretninger
I henhold til bygherrekrav nr. 4, som er afledt af Det Digitale Byggeri, skal udbud og tilbudsgivning ved alle statslige byggerier foregå digitalt. Dette forventes også at blive mere og mere udbredt i den private sektor. Med iBinder's modul "udbud" er det en meget enkel proces at afvikle et digitalt udbud.
Ved udbud af såvel private som offentlige bygge- og renoveringsprojekter kan iBinder styre hele forretningsgangen omkring udbudsmateriale og tilbud. På samme måde, som der tidligere blev oprettet en fysisk udbudsmappe, etableres nu en digital pendant med alle computerens fordele. De dokumenter, der skal indgå i udbuddet, uploades fra en PC eller hentes fra et af de andre moduler i iBinder. Eller de tilføres mappen af en inviteret deltager. På den måde gøres indsamlingsprocessen nem og overskuelig, og mængden af administration reduceres.
Den faktiske afsendelse er ganske nem. Først vælges de leverandører eller entreprenører, som skal deltage i udbuddet. Derefter markeres udbuddet til offentliggørelse, hvilket betyder, at der sendes en e-mail til alle, som inviteres til at byde. Fra et link i den fremsendte e-mail, kan tilbudsgiver logge sig ind på iBinder og få adgang til den mappe, hvor data ligger. Ved hjælp af den indbyggede viewer kan modtageren se og udskrive alle typer af dokumenter direkte fra skærmen.
Alle modtagere af et udbud har mulighed for at lagre deres tilbud digitalt på iBinder. På denne måde får udbyderen hele forespørgslen gemt ét sted; alle dokumenter, alle tilføjelser og ligeledes alle tilbud.
Tilgængelighed til alle ejendomsadministrative dokumenter
Ideen med modulet "administration" er, at alle dokumenter vedrørende en given ejendom gemmes på ét sted. Byggedokumentation, skattedokumenter, certifikater, kontrakter, betjeningsvejledninger, osv. - alle har en naturlig plads i den elektroniske mappe til ejendomsadministration.
Hver ejendom forsynes med to elektroniske mapper. Den ene mappe indeholder statiske dokumenter knyttet til den aktuelle ejendom. Her lagres f.eks. købsdokumenter, as-built dokumentation, betjeningsvejledninger og lignende. I en anden mappe lagres de dynamiske dokumenter, såsom kontrakter vedrørende f.eks. rengøring og snerydning. Det er selvfølgelig muligt at knytte yderligere elektroniske mapper til ejendommen, f.eks. en mappe som kan indeholde dokumenter tilknyttet en boligforening på ejendommen. Til en given mappe inviteres de personer, der skal have adgang til de oplysninger, som ligger gemt i mappen. Her kan forvaltere, driftspersonale, operatører, planlæggere og andre hurtigt og nemt finde og gennemgå relevante oplysninger. Afhængig af rolle tildeles forskellige rettigheder, så kun den nødvendige information er tilgængelig.
Ved at samle alle informationer et sted, gøres ejendomsadministrationen langt mere effektiv. Eksempelvis angives i systemet alle former for areal, f.eks. bruttoareal, nettoareal, areal som skal rengøres etc. Efterfølgende kan denne information bruges, når der skal beregnes priser for udlejning, rengøring eller tilsvarende inden for en ejendomsportefølje. Ligeledes er det med iBinder muligt at have fuld kontrol over alle aktuelle inspektionsintervaller og kontrakter og i god tid vide, hvornår disse skal ske eller genforhandles.
Arkivering af projekter og udbud
Modulet "arkiv" giver mulighed for at arkivere byggeprojekter og digitale udbud på en sikker og økonomisk måde.
En arkiveret mappe ligner mapperne for et projekt eller et udbud, men med én stor forskel - oplysningerne i mappen kan ikke ændres, slettes eller suppleres. Det er dog stadig muligt at læse og downloade de arkiverede dokumenter. Alle deltagere - bortset fra administratorer - er frakoblet mappen, men de findes stadig som ikke-aktive personer, så det er tydeligt at se, hvem der oprindeligt deltog i projektet.
De elektroniske projektmapper flyttes til arkivet, når de ikke længere er aktive, så det kun er de aktive projekter og/eller udbud, som er synlige på hylden. Fordelen ved det elektroniske arkiv er, at den komplette historik er samlet ét fælles sted - også når projektet eller udbuddet er helt afsluttet.
Nem og professionel videndeling
Via den indbyggede viewer, som kan håndtere over 250 forskellige filformater, er der mulighed for at se og endda printe tegninger og andre dokumenter, som er lagret i iBinder.
Med iBinder er der skabt en unik mulighed for ganske nemt, men samtidig yderst professionelt at skabe videndeling og struktur på byggeprojekterne til glæde for alle implicerede parter i projektet.