Brandtest baner vejen for højt træbyggeri uden imprægnering
En succesfuld brandtest i verdensmålsprojektet UN17 Village i København kan give mere højt træbyggeri i Danmark. NREP er nu i gang med at opføre en syv etagers træbygning med træfacade uden træimprægnering.
Brandimprægneringen skal ud af træet, for at træet kan komme ind i facaderne. Det er essensen i en brandtest, som MOE har fået foretaget hos DBI i forbindelse med NREP’s opførelse af et 24 meter højt træbyggeri i Ørestad i København som en del af verdensmålsprojektet UN17.
- Vores mål var at undgå en træfacade, hvor brandstrategien var bundet op på brandimprægnering. Dels fordi vi vil undgå kemikalier i træet, dels fordi vi ikke kan få nogen garanti for, hvor lang tid en sådan imprægnering holder. Dermed risikerer vi at skulle udskifte træet på et senere tidspunkt med driftsomkostninger til følge, ligesom vi forsikringsmæssigt kan være dårligere stillet, hvis der udbryder brand, og brandimprægneringen ikke er opretholdt, siger Nicole van der Star, Investment Developer i NREP.
- Den klassiske løsning ville være at definere en brandsikring af facaden, som brandimprægneringen kan opretholde. Vi valgte i stedet at se holistisk på bygningen – hvilken brandsikring har den ellers? uddyber hun.
Brand som designparameter
Da det er et træbyggeri med synlige søjler, var der i forvejen projekteret med sprinkling. Derudover udviklede Moelven og Scandi Supply en kemikaliefri facadeløsning med brandstop, som ekspanderer og fjerner luften ved brand, stållukninger rundt om vinduerne og et ståludhæng på 20 cm ved hver etage.
Ifølge Nicole van der Star var den succesfulde brandtest afgørende for, at træbygningen i Ørestad bliver opført med fuld træfacade.
- Jeg har set mange projekter, hvor de fra start er tegnet med fuld træfacade, men hvor man af hensyn til brandsikringen ændrer dem, så de kommer ned på 20 % træ, fordi bygherrer ikke ønsker en løsning med brandimprægnering. Det havde også været konsekvensen for os, hvis ikke vores facadeløsning havde klaret brandtesten, konstaterer Nicole van der Star og opfordrer til at gøre brand til et designparameter fra start.